music4awhile

ראשי » Uncategorized » שירים וחיות אחרות

שירים וחיות אחרות

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

עידו אריאל בפתח עונה חדשה של שירה-שיר / עמיר קדרון

1506971_10203785774937065_8416303365096882458_n

ד"ר עידו אריאל, פסנתרן מלווה, מדריך זמרים ומרצה. למד באקדמיה למוזיקה י-ם ובקולג' המלכותי למוזיקה בלונדון. ראש המחלקה הווקאלית באקדמיה למוזיקה י-ם. עבד באופרה הישראלית. זכה בפרס נשיא הקולג' למוזיקה בלונדון עבור הדוקטוראט שלו בנושא הדרכת זמרים בשירי שנברג.

שלוש התכניות שתציג העונה מאוגדות תחת הנושא חי-צומח-דומם. מדוע וכיצד בחרת בכיוון זה?

רעיון מרכזי בסדרת 'שירה-שיר' הוא להאיר פנים מגוונים של השיר האומנותי. אכן, זאת מוסיקה שנוגעת בכל תחום שמעסיק בני אדם. הנושא "חי-צומח-דומם" מאפשר לנו להציג התייחסויות מוסיקליות לעולם סביבנו דרך המבט על עולם החי, על עולם הצומח ועל עולם הדומם. החוויה האנושית של עולמות אלה היא חלק בסיסי בהגדרות הזהות שלנו. מרתק לראות את האופנים שבהם מלחינים שונים ותקופות שונות מגיבים לעולמות אלה.

אתה מתכוון שהשירים שבחרת – לפחות חלקם – מתפקדים כמשל ונמשל, כך שהחיות מייצגות אותנו?

ב'שירי חיות' יש אופנים שונים של התייחסות לעולם החי: הסתכלות על החיה כמשל לבן אדם ולאופי מסוים (למשל חמור בהמי, קוקיה קלת דעת); תיאור 'נטורליסטי' של מאפיינים מסוימים של החיה (תנועת כנפיים של פרפרים, תנועה של דג במים); דיאלוג עם החיה שיש לה תכונות שחסרות לדובר (ציפור שיכולה לעוף, זמיר שמפליא בשירתו); החיה כקניין של האדם וכשותפה לגורלו (חיות בחווה, חמורו של העגלון).

פתחתי בתהיה לגבי הנושא כיוון שהניגוד לזה של העונה הקודמת, שנעה סביב בית ומשפחה, בולט מאד. כוונתי שעל פניו נדמה שהשנה בחרת נושאים ניטרליים או פחות טעונים בהשוואה לקודמת. 

יש צדק בדבריך, כי המבט ברבים מהשירים שנבצע השנה אכן מופנה החוצה, אל התופעות שסובבות אותנו. אבל, המבט החוצה מעורר רגשות שונים, לפעמים סוערים, לפעמים נינוחים – אבל בדרך כלל לא ניטרליים. לכן, מאוד מעניין בעיני הוא איך אנחנו מגיבים לאותן תופעות וכאן יש אין ספור אפשרויות.

מה אנו עומדים לשמוע בתכנית הקרובה, וכיצד נבנתה?

התוכנית הקרובה – שירי חיות – מתחילה ומסתיימת בשירים בעברית וביניהם נבצע שירים באנגלית, גרמנית, צרפתית ורוסית. השירים הם מאת מלחינים שונים ובקשת סגנונית רחבה: נושא החיות פופולרי מאוד בשירי עם, כמו ב"שלושה עורבים" ו"קניתי חתול"; בשירים אומנותיים שקיבלו מעמד של שירי עם, כמו "אל הציפור" ו"דג השמך"; בטקסטים עממיים שהולחנו כשירים אומנותיים, כמו שירים מתוך "קרן הפלא של הנער" מאת מאהלר; בליד הגרמני, בשירים של שוברט ושל ברהמס; במלודי הצרפתי, כמו אצל שוסון ופולנק; ולבסוף, בשירים ישראליים פופולריים, כמו אצל מתי כספי.

אם אני לא טועה, רומנסות רוסיות זו נישה שעד כה לא יוצגה רבות בשירה-שיר – ובכלל בזירת השיר האמנותי חלק הארי ניתן לליד הגרמנו-אוסטרי בעוד יש שטח עצום ומרתק של רפרטואר סלאבי ונורדי, למשל, שיהיה מרתק למפות.

אכן, לא הרבינו עד כה לבצע שירים ברוסית, והרפרטואר הוא נהדר ועצום. ב'שירי חיות' נבצע את שיר הפרעוש המיוחד והשטני של מוסרגסקי; בהמשך העונה, בקונצרט 'שירי צמחים' נבצע, בין היתר, שירים של רחמנינוב. כמובן שיש עוד עולמות עשירים נוספים, כמו השיר הנורדי והשיר הספרדי. אבל עבורי, ליבו של הרפרטואר הוא בליד הגרמני ולכן הוא בדרך כלל נמצא במרכז הקונצרט.

416f2e_6601e00d1778412583dac82434da480f

עוד שאלה עקרונית על רפרטואר: אתה מקפיד לתת מקום של כבוד לשיר הישראלי, בין אם לגוורדיה של ארגוב וזעירא ושות׳ ועד ליוצרים מאוחרים יותר, כמו כספי שנשמע הפעם ושבן – בעלי הכשרה קלאסית שמזוהים עם מוזיקה פופולרית. לדעתך יש בשירה-שיר מקום גם למלחינים עכשוויים מהזירה האמנותית (למשל אייל באט או עמית גילוץ)?

בעיני יש מקום לכל סגנון. מה שחשוב הוא לבנות את התוכנית בזיקה חזקה לנושא המקשר תוך כדי יצירת גיוון של מצבי רוח, גישות ושפות. אני מקווה להמשיך ולשלב שירים גם של מלחינים עכשוויים. יש לי גם חלום – להזמין יצירות חדשות ממלחינים ישראליים, בהתאם לנושאים המתוכננים לעונות הבאות ובדרך זו להרחיב גם את הרפרטואר הזה. אני מקווה שנגיע לכך, אבל זה תלוי בתקציב שבינתיים אין לנו.

מאין מגיע המימון לשירה-שיר?

עד כה, המימון הגיע רק מאנשים פרטיים וממכירת כרטיסים.

יש צינורות מקובלים לקבל תמיכה ממשרד התרבות. אני בטוח שאתה עומד בקריטריונים, לפחות מבחינת איכות המוצר.

אכן השנה, לאחר 3 שנות פעילות מלאה, אנחנו עומדים להגיש בקשה לתמיכה.

עניין אחר שכנראה גם קשור: booking. כאשר הוצאתם פרסום ראשון לעונה לפני כך וכך שבועות, היה לי מוזר שלא צוינו הופעות בירושלים, כיוון שעד כה מרכז המוזיקה משכנות שאננים היה בפועל אחת מתחנות הקבע שלכם.

אכן השנה לא מתוכננות הופעות בירושלים. בשנתיים האחרונות. נהנינו להופיע במרכז למוסיקה ירושלים שהוא בוודאי אחד האולמות הטובים ביותר בארץ לקונצרטים מהסוג שאנחנו עושים. השנה, לצערי, זה לא הסתייע ואני מקווה שבעונות הבאות נחזור ל'משכנות" ולירושלים בכלל.

ומנגד, תתארחו בסלון לוין באבן יהודה – וזו כמדומני גיחה ראשונה (ומבורכת לדעתי) לזירה הפרטית-עצמאית. איך נוצר החיבור? 

ב'שירי חיות' נופיע השנה במרכז פליציה בלומנטל, באוניברסיטת חיפה, בסלון של דפנה באבן יהודה ובחוג חובבי המוסיקה ביבנה. מכיוון שהשיר האומנותי הוא איניטימי והיסטורית שירים רבים נכתבו לביצוע בבית אנחנו שמחים להופיע לא רק בקונצרטים על במות ממוסדות אלא גם במקומות פרטיים. החוויה הנוצרת היא שונה ולא פחות חזקה במקומות הקטנים. אני מפנה את שאלתך גם לניצה הברון, המפיקה המדהימה שלנו, המשווקת אותנו ויוצרת עבורנו את הקשרים עם המקומות השונים:

"במסגרת פעולות השיווק של הסדרה פניתי גם לדפנה לוין, שמארחת בסלון ביתה אירועים מוסיקליים קלאסיים. הצגתי לה את תכניות העונה הזו והיא מיד "הרימה את הכפפה". את השירה המשובחת של גיא פלץ ועינת ארונשטיין הכירה דפנה מראש, ומהנגינה של עידו אריאל התרשמה באמצעות האתר שלו.

גם התכנית המעניינת של 'שירי חיות' שבנה עידו שבתה את ליבה, והיא שילבה מיד את התכנית בין הקונצרטים השונים שמתקיימים  'בסלון של דפנה'. אני התרשמתי שזה מקום נעים מאוד ומתאים מאוד לקונצרטים של סדרת 'שירה-שיר', ואני סמוכה ובטוחה שמצאנו בית מתאים גם לקונצרטים נוספים להנאת הקהל והאמנים. מובן שהתודה מגיעה לדפנה לוין שכל פעילותה המבורכת נעשית בהתנדבות מלאה."

אין צורך ללמד זכות על גיא ועינת, מטובי הזמרים של הדור הצעיר, אבל מעניין אותי מדוע בחרת במיוחד בהם עבור תכנית החיות.

בחירת הזמרים לתוכניות השונות נובעת בדרך כלל מהשירים המתוכננים וסוגי הקולות הנדרשים להם. בשירי חיות נבצע את המחזור המקסים של פולנק Le Bestiaire שמתאים במיוחד לבריטון. שירים נוספים שמסתכלים על החיות במבט אירוני נכתבו גם הם לבריטון, כמו 'בשבח התבונה הנעלה' של מאהלר, או 'שיר הפרעוש' של מוסורגסקי.

שירי ציפורים, מצד שני, ספוגים בכמיהה לחופש ולאהבה ולפעמים גם הקול של הזמרת מחקה את שירת הציפורים. הבחירה בגיא ובעינת הייתה לכן מתבקשת. ובכלל, שניהם זמרים מצוינים ומוסיקאים מעולים שתענוג לעבוד איתם ולהופיע איתם יחד.

נסיים, כרגיל, בהצצה לתכניותיך להמשך העונה.

מאז שאני משמש כראש המחלקה הווקלית באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, חלק ניכר מזמני מוקדש למחלקה ולפעילויותיה הרבות והמגוונות. ביניהן אפשר לציין השנה: הפקת האופרה 'מוכרת הבשמים היפה' (אופנבך); תחרות השיר האומנותי ע"ש עדה ברודסקי, שבה השנה נפנה תשומת לב מיוחדת לשיריו של יחזקאל בראון; השתתפות בפסטיבל "פסנתרים" בתיאטרון ירושלים בתוכנית מגוונת של השיר האומנותי; תחרות שירה עם התזמורת הסימפונית ע"ש מנדי רודן; ועוד קונצרטים, כיתות אמן ופעילויות אחרות.

בקיץ אני משמש כפסנתרן ומורה אורח בקורס הקיץ הבין לאומי ICon Arts. כך שיחד עם הקונצרטים של 'שירה-שיר', המשך העונה מבטיח להיות מלא וגדוש במוסיקה ווקלית, האהובה עלי ביותר.

"שירי חיות" – תכנית פתיחת העונה הרביעית של סדרת 'שירה-שיר', בניהולו האמנותי של ד"ר עידו אריאל. משתתפים: גיא פלץ, בס-בריטון ועינת ארונשטיין, סופרן. מרכז פליציה בלומנטל, ת"א, 12.12, 20:30; סלון לוין, אבן יהודה, 18.12, 21:00; חוג אוהבי המוזיקה, יבנה, 25.12, 21:30; אודיטוריום הכט, אונ' חיפה, 27.12, 14:15.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: