music4awhile

ראשי » Uncategorized » השיר שלה

השיר שלה

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

טל גנור בשיחה לקראת תכנית מסדרת "שירה שיר" / עמיר קדרון

צילום: מאיה ארוך

טל גנור, סופרן. בוגרת תלמה ילין וביה״ס בוכמן-מהטה באונ' ת״א. זוכת תחרויות האביב 2012. הופיעה בין השאר בפסטיבל אבו-גוש, כפר בלום ופסטיבל פליציה בלומנטל, עם אנסמבל בארוקדה ועם תזמורת הבארוק ירושלים.

נפתח בהתעדכנות בקורותייך, כיוון שחלפו למעלה משלוש שנים מאז שיחתנו הקודמת.

אחרי סיום הלימודים באקדמיה בת״א רציתי להמשיך ללמוד, אבל לא במסגרת תואר שני. הייתי תקופה קצרה בניו יורק ובאותה תקופה השתתפתי בהפקה של אופרת וויליאמסבורג בווירג׳יניה: שרתי את אדינה (שיקוי האהבה). אחר כך פגשתי את המורה הנוכחי שלי, שרמן לואו, ובעצם עברתי בשבילו לוונציה ובמשך שנה השקעתי את עצמי בלימודים איתו.

בקיץ האחרון שרתי באיטליה ב-Festival della Valle d'Itria שבמרטינה פרנקה. שרתי את תפקיד דיאנירה ב״הקרב בין הרקולס ואקלוס״, של אגוסטינו סטפני – בכורה מודרנית לאופרה מתקופת הבארוק, בביצוע עם רקדנים. בפסטיבל הזה התאהבתי פעמיים: פעם אחת במוזיקת בארוק, שעד אז לא היו לי הרבה הזדמנויות לבצע; ההתאהבות השניה היתה בשילוב של אופרה ומחול – עבודה עם רקדנים ועם הגוף. עכשיו אני סוגרת שנה בברלין.

עד כמה הזדמן לך לשלב עבודה בארץ?

לשמחתי יוצא לי די הרבה! בעונה הראשונה של ״שירה שיר״ עידו אריאל הזמין אותי לשיר יחד עם רויטל רביב בקונצרט בנושא שירי ילדות (שירי ילדים, שירים על ילדים ושירי ערש); ועכשיו אני חוזרת לשיר עם עידו ועם עינת ארונשטיין, הפעם בנושא נישואין ובגידות. התבגרנו..

החודש אשיר גם בפרויקט של תזמורת הבארוק י-ם (איתם שרתי בדצמבר האחרון את תפקיד ישמעאל באורטוריה "הגר וישמעאל") קונצרט דואטים עם דוד שמר ועם עינת (שאגב היא חברה מאוד טובה, וכמה כיף ונדיר שיש לנו שני קונצרטים יחד החודש – בייחוד כי שתינו סופרניות).

כיצד נוצר הקשר המקצועי שלך עם עידו?

עידו שמע אותי בתחרויות האביב 2012, סיפר לי על הרעיון של ״שירה שיר״ (אז עוד לא היה לפרויקט שם) והציע לי להשתתף.

מה אנחנו עומדים לשמוע בתכנית הקרובה של "שירה-שיר"?

שירים של מוצרט, וולף, מחזור ״אהבת אשה וחייה״ של שומאן בשלמותו, שירים של קורט וייל, עיבודים מיוחדים לסשה ארגוב וליוני רכטר ועוד כל מיני הפתעות.

ציינת שכבר התארחת בסדרת "שירה שיר". ביחס לכלל זירת הקונצרטים, רסיטלים קאמריים אינם פופולריים במיוחד. מה מושך אותך לחזור לסדרה?

אני לא מסכימה עם זה שקונצרטים מהסוג הזה אינם פופולריים. מהניסיון שלי תמיד יש קהל שנהנה לבוא לשמוע. אני זוכרת שבסוף הקונצרט הראשון של שירה שיר בת״א ניגש אלי זוג שהגיע במיוחד מחיפה, וזה מרגש ומחמיא באופן הרבה יותר אישי. קונצרטים קאמריים הם אולי פחות מסוקרים ונוצצים, אבל האווירה אינטימית, יש בהם משהו פחות זהיר, הכל הרבה יותר בגובה העיניים ואני אוהבת את זה.

אני גרה עכשיו בברלין, העיר אולי הכי עשירה מבחינה תרבותית: יש פה שלושה בתי אופרה מצויינים, תזמורות ברמה הגבוהה ביותר, שפע מטורף מכל וכל – והקונצרט שהכי נהניתי לשמוע פה, היה של רביעיית גיטרות בכנסיה קטנה בשכונת מואביט. אני זוכרת את התחושה, כמה התרגשתי, לא רציתי שהוא ייגמר. זה מה שחשוב בעיני, ליצור אוירה ולהעביר את הקהל חוויה. בשביל זה אני עושה מוזיקה.

אני מסכים שאין מה שישווה לאינטימיות של הפורמט; מה לגבי הז׳אנר עצמו? עידו אמר בשיחה שערכנו בתחילת העונה שזמרים נמשכים יותר לזוהר של האופרה. בנוסף, יש משהו מאד חשוף ואולי מרתיע בשירת לידר: זה רק את והפסנתר. 

אופרה כבודה במקומו מונח. הרבה פעמים כשאנשים שואלים אותי מה אני עושה בחיים ואני אומרת שאני זמרת אופרה, אני חושבת לעצמי שהייתי צריכה להגיד זמרת קלאסית. הרי אני לא שרה רק אופרה. בכל מקרה אני לא מעדיפה ז׳אנר אחד על פני אחר, זה כיף שאפשר לעשות דברים שונים.

ההבדל בשבילי בין אופרה ולידר הוא שבאופרה אני משחקת דמות בתוך סיפור, ובלידר אני מספרת את הסיפור. אין קונספט ויזואלי שמישהו אחר החליט עליו, האינטרפרטציה היא שלי ושל הפסנתרן. וכן, זה הרבה יותר חשוף ומפחיד לעלות על במה ולהיות טל מאשר להיות סוזנה 🙂

כלומר, גם כמספרת עלייך למצוא חיבור לנושא ובמידה כלשהי ״להיכנס לדמות״. מבחינה זו, האם יש אתגר מיוחד בנושא שנבחר לתכנית הקרובה?

תמיד צריך למצוא חיבור לנושא, לגשת לטקסט מהמקום האישי ולהביא לתוכו את כל שק החוויות שלך. התוכנית הפעם כולה עוסקת ביחסים בין אישיים, נישואין ובגידות – הסוף הטוב והסוף הרע (גם מהצד הנבגד וגם מהצד הבוגד). זה נושא שקל להתחבר אליו מצד אחד, ומצד שני קצת מרתיע לתת לשדים שלך לטייל בחוץ.

מעניין שגם השיחה הקודמת שלנו נערכה לקראת ערב לידר… עם הזמן והידע והניסיון שצברת, ההתמודדות משתנה?

מן הסתם הזמן משפיע ואנחנו עוברים חוויות ומשתנים כבני אדם. יש בתוכנית שירים שכבר ביצעתי ומעניין לחזור אליהם ולראות איך אני מבינה אותם באופן שונה. גם התפתחות טכנית נותנת אפשרות ללכת רחוק יותר עם הצד ההבעתי.

יש חשיבות מכרעת לסימביוזה בין הקול לפסנתר בשיר האמנותי; מהיבט זה, תוכלי לתת הצצה לנעשה מאחורי הקלעים של שירה-שיר?

בגדול, כל אחד מגיע עם רעיון משלו ומוצאים יחד את החיבור בין כולם. לא מדובר על הבדלים קיצוניים. עוד לא קרה שהיתה לנו חוסר הסכמה לגבי משהו. דברים גם יוצאים באופן ספונטני תוך כדי העבודה, מלהקשיב אחד לשני, ואז אפשר להגיד – ״אהבתי שעשית ככה וככה, בואו נשאיר את זה״. זה קשור מאוד לכימיה בין אנשים.

מה תכניותייך להמשך העונה?

בעונה הנוכחית לא יהיו לי עוד הופעות בארץ, אבל מתוכננות כמה הפתעות לעונה הבאה.

"שירי נישואין ובגידות" – קונצרט מסדרת "שירה שיר" בעריכת עידו אריאל ובהנחייתו. עם זמרות הסופרן טל גנור ועינת ארונשטיין. 28-31.3.15.

להשאיר תגובה

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

  • ללא

ארכיון

