music4awhile

ראשי » Uncategorized » מפגש לסופרן ונקשן

מפגש לסופרן ונקשן

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

על מופע ייחודי המשדך קול לכלי הקשה / עמיר קדרון

צילום: גילי אפרת

נגן כלי ההקשה עודד גייצהאלס למד בקונס' ק. טבעון ובאונ' ת"א, שם זכה בפרס הראשון בתחרות למוזיקה עכשווית ב-2013. זוכה מלגות קרן אמריקה-ישראל 2010-2015. חבר אנסמבל המאה ה-21.

החיבור של סופרן וכלי הקשה ייחודי – כיצד הורכבה התכנית?

רצינו – עינת ארונשטיין ואני – לעבוד יחד, וחשבנו איפה יהיה כיף להופיע. אחד המקומות שחשבנו עליהם זה "התיבה". כחלל המרכז בתוכו תוכן אמנותי עם קו מסוים, כיוונו את התוכנית למקום, ללא התפשרות מבחינת התוכן.

חשבנו על תוכנית שתציג קשת רחבה של מוזיקה מהמאות ה-20 וה-21. מבחינה כרונולוגית, אנחנו מתחילים בשנות העשרה של המאה ה-20 עם ריכארד שטראוס – 'שלושה שירי אופליה' על-פי המלט של שייקספיר. הרעיון היה של עינת, והיא חשבה שההתאמה לכלי הקשה יכולה מאוד להתאים. לקחתי את תפקיד הפסנתר ושיחקתי איתו, ניסיתי כל מיני כלים תוך מחשבה על קונספט וסאונד, כדי ליצור משהו חדש ומרענן.

אחר כך אנחנו עוברים לג׳ון קייג בשנות הארבעים. מוזיקה אמנותית-עממית לטקסט של קומינגס, המיועדת במקור לקול ולשני נקשנים. כאן ישנה הפתעה: עינת תנגן תפקיד הקשה במקביל לשירה.

כיוון שעינת היא לא הזמרת הרגילה שאפשר למצוא, ובין היתר יש לה חוש קצב מפותח במיוחד, הצעתי לעשות את "clapping music" של רייך. זו מוזיקה מינימליסטית ואפקטיבית. יצא לי לאחרונה לנגן את "music for pieces of wood" ונראה שגם למבצעים וגם לקהל החוויה היא מיוחדת בצורה היפנוטית ממש.

כדי לאפשר לעינת לנוח, חשבנו על יצירת סולו. את "Le corps a corps" של אפרגיס שמעתי בביצוע חי לראשונה לפני כשנתיים בפסטיבל צליל מעודכן, ומיד ידעתי שזו יצירה שאני צריך להכניס לרפרטואר שלי. היצירה מלאת טקסט שעל הנגן לדבר, וכשתכננו תוכנית לקול וכלי הקשה, חשבתי שזה ממש מתאים.

אודי פרלמן הוא חבר טוב שלי. שמעתי הקלטה של יצירה שלו לקול ולפסנתר וחשבתי שיהיה כיף לבצע את היצירה עם עינת. לשמחתנו הוא הסכים לכתוב עיבוד לוויברפון.

בכל תוכנית של מוזיקה חדשה ראוי שתהייה יצירת בכורה. אני בקשר קרוב עם המלחין שי כהן, יושב ראש איגוד המלחינים בארץ, ויש לשנינו היסטוריה משותפת ארוכה. הוא נרתם למשימה וכתב יצירה מיוחדת מאוד, המציגה את השילוב המעניין והלא שגרתי בין הקול והוויברפון על כל הניואנסים השונים.

אתה מכריז "ללא התפשרות מבחינת התוכן", וזה חשוב ונהדר – אבל לא חבל שתכנית מיוחדת כזו תישאר נחלתו הבלעדית של קהל התיבה המצומצם?

הופענו בסלון של יונתן זק, ונופיע בפסטיבל אבו גוש באוקטובר – כל תכנית שונה מהאחרות. נשמח להופיע בכל מקום, וכמובן שכל אולם (וקהלו) דורש התייחסות אחרת מבחינה אקוסטית ורפרטוארית.

"התיבה" מוכר כחלל המציג תרבות, אמנות ומוזיקה חדשה. היתרון במקום הוא שיש ארסנל כלי הקשה שמאפשר רפרטואר מגוון יותר ונותן דרור יצירתי לעיבודים.

אז זה החל כניסוי שמבחינתם עלה יפה ולכן הוחלט להמשיך לפתח את הפורמט המיוחד? מותר לדבר במונחים של הרכב רישמי?

אנחנו מנסים ובודקים כל מיני תוכניות ויצירות יחד בקונסטלציות שונות. הרכב רישמי…? עדיין לא חשבנו על זה.

העובדה שהשילוב בין קול לכלי נקישה אינו נפוץ מקשה על עבודתכם, או שדווקא האתגר דוחף אתכם להיות יותר יצירתיים והרפתקנים?

אלו שני הכלים העתיקים ביותר, שכל אדם משתמש בהם בצורה טבעית – תיפוף או קצב ושירה. אז למעשה הרפרטואר הוא העשיר ביותר מבין כל שילוב כלים אפשרי.

נכון שאם מדובר ברפרטואר של מוזיקה ״קלאסית״ כתובה – יש אתגר גדול יותר. מוזיקה כתובה לכלי הקשה סולניים התפתחה מאוחר מאוד – רק במהלך המאה ה-20. אז אמנם זה מאתגר, אבל זה כיף לחפש יצירות ולנסות עיבודים שונים שיתאימו לשילוב הזה.

בנוסף, אנחנו בקשר רציף עם מלחינים בכוונה להגדיל ולהעשיר את הרפרטואר הקיים. זה מספק מאוד להיות חלק מחוויה של יצירת אמנות חדשה.

להערכתך, כמה אחורה ניתן להגיע עם הרפרטואר? התכנית הקרובה, למשל, פותחת בלידר פוסט-רומנטיים שגם במקור יש בהם משהו 'אדג'י', אז העיבוד מדגיש זאת. זה תהליך שיכול לעבוד עם רפרטואר מוקדם יותר?

מוזיקת בארוק מאוד נוחה לעיבוד. עבורי להיות חלק מחטיבת קצב במוזיקה קלה, מתורגמת באופן מיידי להיות חלק מחטיבת הקונטינואו בבארוק. אופציה נוספת היא לנגן את המנגינה של אחד מכלי האובליגטו.

קבל רעיון קצת הזוי: תמונת השיגעון של לוצ׳יה בנוסח המקורי להרמוניקת זכוכית…

זה כלי עם אתגרים טכניים קשים במיוחד… אני בטוח שגם עם ויברפון וסאונדים נוספים זה יכול לצלצל יפהפה.

לא יזדמן לכם לשתף פעולה לפני ההופעה המתוכננת לסתיו באבו גוש?

אני מקווה שכן. כרגע אין משהו מתוכנן, אבל אם למישהו יש רעיונות או הצעות, נשמח לשתף פעולה.

מה תכניותיך להמשך העונה?

כרגע אני באמצע הפקה עם תזמורת המהפכה בתאטרון חיפה למחזמר "בילי שוורץ" שכתב אוהד חיטמן. עוד בתאטרון אני מנגן בגורודיש בקאמרי ומחליף לפעמים את אסף רוט בגברתי הנאווה בבימה.

באפריל אשתתף בסדרת קונצרטים של הקאמרטה (במקרה גם עינת שרה בתכנית). יש שתי תכניות נוספות השנה עם אנסמבל המאה ה-21; קונצרט דואו עם הכנרת יעל ברולסקי בסדרה למוזיקה חדשה באונ' ת"א; קונצרט-הרצאה בתוכנית לימודי מוזיקה במוסררה. עד הקיץ הקרוב יש די הרבה עבודה…

"דואו קול וכלי הקשה" – עודד גייצהאלז ועינת ארונשטיין מתארחים באולפן "התיבה". 19.3.15, 20:30.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: