music4awhile

ראשי » Uncategorized » צ'יקן טיקה נוסח בודפשט

צ'יקן טיקה נוסח בודפשט

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית
מודעות פרסומת

אסקפיזם עם סטנדרט גבוה בהפקת 'הביידר' / ורד ברקת

בעקבות הצלחת "נסיכת הצ'רדש", חוזר תיאטרון האופרטה מבודפשט ארצה עם עיבוד חדש ליצירה אחרת של קלמן, "הביידר" (1921). השכתוב, באישור יורשי הזכויות של קלמן, נעשה כדי להנגיש את היצירה לקהל של המאה ה – 21. תפקידים הורחבו וסיפור האהבה בין הגיבורים הראשיים עודכן.

ההפקה, בבימוי מיקלוש גאבור קריני, מכניסה אותנו לעולם חלומי עתיר צבעים, דרמה ואירוטיקה (בגבול הטעם הטוב) של מפגש מזרח ומערב – לאהור ההודית הטרום-פקיסטנית  עם חיי הלילה והבראנז'ה של פאריס. התוצאה היא סרט בוליוודי בעיניים אירופאיות עם מוזיקה המשלבת מלודיות הודיות אקזוטיות, תמות קלאסיות, להיטים פופולריים, מקצבי ג'אז, ריקוד פוקסטרוט ואף רמיזות להמנון הבריטי – כאשר השירה כולה בהונגרית, בעוד הדיאלוגים מתובלים מידי פעם בעברית.

להקת תיאטרון האופרטה, שמורכבת מעשרות זמרים, שחקנים ורקדנים, הגיעה ליהנות עם הקהל, ויצרה עולם של מקצוענות טוטאלית. 'הביידר' הייתה האופרטה החביבה על איין ראנד, שלדידה היו האופרטות מפלט פסיכולוגי בעת שגדלה ברוסיה הסובייטית. כמעט מאה שנה אח"כ, עדיין אפשר למצוא בביידר רלוונטיות כמפלט אסקפיסטי שפונה לכל החושים.

כימיה טובה נרשמה בין ז'ולט הומונאי כנסיך רג'אמי ובין מוניקה פישל – מושא אהבתו, אודט דרימונד. דרימונד היא שחקנית וזמרת אשר לה כתב רג'אמי תפקיד באופרטה המועלית בתוך 'הביידר' (ביידר הודית: רקדנית במקדש). רג'אמי נקרע בין חובותיו כיורש העצר ובין משאת נפשו להיות אמן על רקע חיי הלילה של עיר האורות.

הומונאי מרבה להופיע במחזות זמר ובאופרטות, אך עם קול טנור חזק ובעל פוטנציאל כשלו, לא מן הנמנע שיעלה שלב וייכנס לתפקידים מאתגרים יותר בעולם האופרה. פישל היטיבה לגלם את הדיווה הסקסית ואת התפקיד הבעצם מורכב; עוד לפני שהפמיניזם נולד היא מופיעה כאישה עצמאית, המנסה לשכנע את אהובה לנטוש את עולמו לטובת חיי התיאטרון של פאריס, ומשתדלת לא להיכנע לכשפיו.

את ההצגה גנב דוד סאבו, כעיתונאי ספארי, אשר העמיק לא רק את הצד הקומי של הערב, אלא גם הדגיש את האלמנטים הפיזיים והאקרובטיים שלהם נדרשו המופיעים. מרגש לראות מבצע ברמה כה גבוהה שמסוגל לבצע לכאורה הכל בקלילות, באופן כה טבעי – לשיר, לרקוד, לשחק, ליפול ואף להצחיק.

דמויות נוספות דחוסות בתוך המיז-אנ-אבים הזה שנע בין האקזוטי והאחר. הדרך ליהנות מהערב היא להיסחף בתוך הטלנובלה שבה מאבדים את היכולת להפריד בין ההצגה ובין אשליית המציאות המכתרת את הסיפור שבתוך הסיפור. תורמים לסיפוק החושים הם התפאורה הצבעונית המתחלפת, עושר התאורה, ריבוי האביזרים וכלי הרכב המשלימים את התוכן המעסיק את הצופה. החבורה הגדולה על הבמה הצליחה ליצור אווירה טובה בקרב הקהל.

ההונגרי לאסלו מקלארי ניצח על התזמורת הסימפונית ראשון לציון, הנציגה הישראלית היחידה בהפקה, והצליח להדביק את הנגנים בהתלהבותו ובמחוייבותו לעבודה רצינית ומשעשעת כאחת. לחובבי הז'אנר, לבעלי ראש פתוח ואקלקטי, לאוהדי השפה ההונגרית ולמי שמבקש חוויה מקצוענית – מומלץ ללכת!

"הביידר": הפקה אורחת של תיאטרון האופרטה מבודפשט (חזרה גנרלית). התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. מנצח: לאסלו מקלארי. במאי: מיקלוש גאבור קריני. תפאורה: ארז'בת טורי. תלבושות: ריטה ווליך. כוריאוגרף: יינו לוצ'אי. צוות זמרים II – הנסיך רג'אמי: ז'ולט הומונאי. אודט דרימונד: מוניקה פישל. פיליפ, מחזאי: קארוי פלר. סימון: מריקה אוסוולד. ספארי, עיתונאי: דוד סאבו. מרייטה: אנה-מארי דאנץ'. גנרל פארקר: אטילה באלוג-בודור. שחקנים, זמרים ורקדנים נוספים. המשכן לאמנויות הבמה, תל אביב, 12.2.2015.

מודעות פרסומת

תגובה אחת

  1. החלטתי לא לשתף את הקהל בשיעולים שלי ולכן אשאר הערב בבית. אשמח שלמוע רשמים נוספים כדי להחליט אם למצוא זמן להגיע במיוחד מחיפה חלבדי (מה שביטלתי זו השתתפות בהסעה מאורגנת).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: