music4awhile

ראשי » Uncategorized » מיתרים בצהרי שישי

מיתרים בצהרי שישי

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

ד"ר רז בנימיני מתרגש לקראת פגישה מחודשת עם רביעיית קזאלס ופתיחת סדרת מופעים חדשה / עמיר קדרון

רז בנימיני, ד"ר לפילוסופיה בחוג למוזיקולוגיה באונ' ת"א. מנהל אמנותי של הסדרה הקאמרית בקונס' ת"א. עבד כמרצה באונ' ת"א ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, זכה במלגות שונות בשנים 2000-2006. פרסם מאמרים והרצה בכנסים בנושא מוזיקה מתקופת הרנסנס.

בקרוב תיפתח מיני-סדרה חדשה כחלק מעונת הקונצרטים בניהולך. כיצד עוצבה ומה מאפיין אותה?

המניע הראשוני לפתיחת הסדרה היה ביקוש מצד הקהל: בשנים האחרונות עלו מכירות הכרטיסים לסדרה הקאמרית, ובקונסרבטוריון שאפנו להכפיל את הקונצרטים. לשמחתי, הגענו למצב שמצדיק מהלך כזה עוד לפני פתיחת העונה. באופן מיוחד, בשלושת הקונצרטים של רביעיות כלי הקשת האורחות, התברר שרשימות ההמתנה הולכות ומתארכות.

החלטתי שזאת ההזדמנות לממש את התכנית להכפלת קונצרטים – כי אם כבר לעשות צעד כזה, עדיף באופן משמעותי ולא בקונצרט בודד, וכך למתג את הקונצרטים שנוספו כסדרה (גם כאטרקציה לקהל פוטנציאלי חדש). השילוב של שלוש רביעיות מובילות בהחלט מספק הצעה מושכת כזאת. כמיני-סדרה בת שלושה קונצרטים בלבד, אפשר לפנות לקהל שנרתע או לא פנוי להתחייבויות גדולות מידי.

היה לי ברור גם שהקונצרטים צריכים להתקיים במועד משותף, והמועד האפשרי בשלושת המקרים היה שישי בצהרים. זה מועד שפונה פוטנציאלית לקהל שאינו מגיע לקונצרטים בערב.

ההחלטה האחרונה שהתקבלה נגעה לתכנית – הרביעיות תנגנה תכנית שונה מזו של הסדרה הקאמרית – על מנת לחשוף מגוון גדול מהרפרטואר שלהן, וכן על מנת למשוך גם את קהל המנויים שיגיע לשמען בסדרה הקאמרית. בניגוד לנטיה שלי בסדרה הקאמרית לשלב רפרטואר לא שגרתי, הסדרה החדשה סולידית למדיי – מהיידן עד ברטוק. בסדרה חדשה וקטנה ששואפת לפנות לקהל חדש, ברור לי שעדיף ללכת על הקלאסיקה.

סליחה על הסטיה מהנושא: בלי עין הרע, אתה מדווח על ביקוש גובר ועל הרחבת הפעילות, בזמן שבזירת המוזיקה כל הזמן דנים בקשיים כלכליים ובחיזור אחר קהל חדש וצעיר וכיו"ב. האם עתיד הסצינה והבראתה טמונים בפורמט הקאמרי?

שאלה מעניינת. מבחינה כלכלית טהורה ייתכן שאתה צודק, וגם ההיסטוריה עשויה ללמד כך: לא במקרה סטרווינסקי זנח את הבלטים הסימפוניים בתקופת המשבר הכלכלי שלאחר מלחה"ע הראשונה ופנה להרכבים קאמריים על מנת להמשיך להתקיים ולהתפתח. מוזיקה קאמרית זולה יותר להפקה ולביצוע וקלה יותר לניוד.

אבל הבראה ושגשוג תלויים לא רק בכסף, אלא גם במשאבים אנושים ותרבותיים, ובהקשר הזה עתיד המוזיקה תלוי בחינוך וזאת כבר בעיה אחרת לחלוטין, שקשורה גם היא כמובן לתקצוב – אבל גם לסדר עדיפויות.

גורם נוסף הוא שמירה על עירנות ועל חדשנות בקרב מנהלים אמנותיים. חזרה על המוכר והשגור עלולה להוביל להתאבנות, וככל שמצב כזה מתמשך קשה יותר לשנותו, כי החשש מאתגור הקהל ומבריחתו הולך וגובר.

צריך לזכור גם שמוזיקה קאמרית היא נישה בתוך הזירה הקלאסית, שפונה על פי רוב לקהל יותר מנוסה, לכן לאו דווקא היא התשובה להבראת "הסצינה" ולהרחבת הקהל.

יש לציין גם שכשאני מדבר על ביקוש גובר, מדובר באולם שמונה 320 מקומות. כך שפתיחת הסדרה היא אכן אירוע משמח שמעיד על מגמה חיובית, אבל עדיין צריך לשמור על הפרופורציות.

לו תתגשם התחזית והביקוש יהיה רב, הסדרה תתרחב בעונות הבאות?

כרגע אני לא מתכנן לפתוח סדרה דומה מראש גם בעונה הבאה, אף שצפויות להתארח גם בעונה הבאה רביעיות מחו"ל. אם יתברר שוב שיש ביקוש גבוה במיוחד לקונצרטים שלהן, ייתכן שוב מהלך דומה. אני שוקל גם הכפלת קונצרטים להרכבים מקומיים שמסתמנים כמבוקשים.

עוד סטיה מהנושא: השמועה אומרת שבעונה הבאה תחדש את סדרת הרסיטלים הקוליים.

אכן. הניסיון שנערך בעונה הקודמת עלה על הציפיות הן אמנותית והן מבחינת עניין הקהל, אבל הרגשתי שעדיף לקחת פסק זמן של עונה לפני החלטה על המשך. הנטייה שלי מראש היתה להמשיך אותה ואני שמח שזה אכן יקרה.

חשוב לי לתרום לקידום התחום הזה, וגם עבורי אישית מעניין להרחיב את ההיכרות עם שדה שעד היום הניסיון שלי בו היה מוגבל. כפי שציינתי, אחד המפתחות לצמיחה הוא שמירה על עירנות וסקרנות בקרב מנהלים אמנותיים.

בחזרה לסדרת הרביעיות החדשה: מי ומה בקונצרט הראשון?

בקונצרט הראשון נארח את רביעיית קזאלס מספרד, שזכתה בתחרויות חשובות ומופיעה באולמות החשובים בעולם (וויגמור, קרנגי הול, מוזיקפריין, קונצרטחבאו ועוד). הרביעיה הוציאה תשעה אלבומים ברפרטואר ממוצרט עד קורטג, ובקרוב תקליט את כל רביעיות שוברט.

התכנית תיפתח ברביעיה אופ' 20 מס' 5 מאת היידן. אני מניח שבדומה לפנטזיות של פרסל, אותן ביצעה בביקור הקודם, גם הרביעייה הזו תבוצע בקשתות בארוק ובגישה שמושפעת מאסכולות הביצוע ההיסטוריות. לאחר מכן תמשיך ברביעיית "הדיסוננסים" של מוצרט, אחת היצירות הנועזות ביותר שלו. התכנית תיחתם ברביעייה מס' 1 של ברהמס – יצירה טרגית משהו של אחד המלחינים האהובים ביותר על הקהל שלנו.

מההופעה ב-2011 זכורה לי בחירה מרתקת של רפרטואר לצד סגנון נגינה ורסטילי שנוטה לנועז ואף לפרוע. מהיכרותך עם ההרכב, אתה צופה שמשהו מזה יתבטא גם במסגרת תכנית "ידידותית״ כמו זו המאפיינת את הסדרה החדשה?

יש לי תחושה שגם בהיידן וגם במוצרט צפויה פרשנות נועזת. שתי הרביעיות נמנות עם היצירות היותר אקספרסיביות של המלחינים "הקלאסיים", כך שהן מזמינות יצירתיות גם בביצוע. מי יודע, אולי גם בברהמס יתגלו לנו פנים חדשים…

אגב, התכנית השניה (במסגרת הסדרה הקאמרית) קרובה במיוחד לאותה תכנית מרתקת מ-2011 – יהיו בה קונטרפונקטים מאמנות הפוגה של באך, הרביעיה השניה של שוסטקוביץ' וחמישיית הפסנתר של שומאן, שתנוגן עם מתן פורת (שידוע גם הוא בגישתו הלא שמרנית לרפרטואר הקלאסי).

אשמח לסיים בהצצה למשהו שהזכרת, וזו פרקטיקת הניהול האמנותי. תוכל להדגים מעט מעבודתך על פי המקרה הפרטי של קזאלס?

נדמה לי שעל הרביעיה שמעתי לראשונה מהקלרניתן חן הלוי, שלרוב מתוודע להרכבים חדשים עוד לפני הפריצה הגדולה שלהם. בהמשך עברה הרביעיה לעבוד עם סוכנות ברלינאית שעל בחירותיה האמנותיות אני סומך, וגם התחרויות בהן זכה ההרכב והחברה עבורה הקליט היו אינדיקציות מצוינות. יחד עם זאת, בסופו של דבר אין כמו משמע אזניים – ובימינו, כשלכל הרכב יש אתר עם הקלטות, והיוטיוב מלא גם הוא בדוגמאות, אין בעיה לקבל רושם מהימן.

לאחר הקונצרט המוצלח של קזאלס ב-2011 ידעתי שאזמין שוב את הרביעיה, אך הפעם היוזמה הגיעה דווקא מצד הפסנתרן בנימין הוכמן, שניגן עם הרביעיה והציע להצטרף להופעותיה בארץ (אם כי לצערי הוא נאלץ לבטל את השתתפותו).

באשר לרפרטואר, כאשר מדובר בהרכבים אורחים, על פי רוב יש להם תכנית מסודרת מראש לעונה, ובה גם אלטרנטיבות שמוצעות למנהלים המוזיקליים שמזמינים אותם. מתוך אלו אמצא את זו שמתאימה ביותר להעדפותי (ולקהל). אני צריך להתחשב גם במה שנוגן בעונה קודמת או על ידי הרכבים אחרים באותה עונה, וגם בהעדפות של הסדרות האחרות בארץ איתן אני משתף פעולה בסיורים של הרכבים אורחים.

קורה שאני מציע חלופות משלי על מנת לפתור בעיה נקודתית עם יצירה מסוימת שכבר תפוסה וכו'. בהשוואה לעבודה שלי עם הרכבים מקומיים, לאורחים פחות מזדמן לי להציע הצעות ספציפיות לתכניות שאני מגבש בעצמי, אם כי נראה שדווקא בעונה הבאה תזדמן לי אפשרות כזאת.

אוקיי, אז יש לנו קליף-האנגר לשיחה שנערוך, בלי נדר, לקראת העונה הבאה… לסיום – ממש על קצה המזלג – כמה מלים על שני המופעים האחרים בסדרה החדשה.

במרץ תחזור אלינו רביעיית אמריליס מגרמניה. הביקור הראשון שלה היה בהחלפה של רביעייה שביטלה, בהתראה של שבוע. ההימור הצליח והחלטתי מיד שאזמין אותה שוב. בתכנית יהיו רביעייה מוקדמת של שוברט, הרביעייה של דביסי והרביעייה הראשונה של שומאן.

במאי תחתום את הסדרה הרביעיה הדורית מבריטניה, שהיא כבר בת בית אצלנו, ואחד ההרכבים האהובים ביותר על הקהל שלנו. בתכנית שלה – היידן (רפרטואר שהיא תמיד מבריקה בו), הרביעיה האחרונה של ברטוק והרביעיה המונומנטאלית של בטהובן אופ. 132. בקיצור, יש למה לצפות.

רביעיית קזאלס (ספרד) תפתח את סדרת "רביעיות אורחות בשישי" של הקונס' הישראלי בת"א. בתכנית: מיצירות היידן, מוצרט וברהמס. 20.2.15.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: