music4awhile

ראשי » Uncategorized » מועדון חברי הבארוק

מועדון חברי הבארוק

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית
מודעות פרסומת

שיחה לקראת הכינוס השנתי של חבורת "תיאטרו א-לה מודה" / עמיר קדרון

ליליה סלבני, דורט פלורנטין, יזהר קרשון

דורט פלורנטין, חליליות. ילידת סלוניקי. למדה באונ' ת"א, בקונס' המלכותי בהאג ובאוטרכט. הופיעה עם טון קופמן, יוס ואן אימרסל ואלפרדו ברננדיני. מלמדת במכללת לוינסקי, בקונס' קרית אונו ובביה"ס קרית שרת בחולון. זוכה מלגות קרן אמריקה-ישראל 2000-2005.

יזהר קרשון, צ'מבלו. למד באקדמיה למוזיקה בי-ם ובסקולה קנטורום בבאזל. ממקימי תזמורת בארוקדה. מנגן כסולן וכנגן קונטינואו עם כל ההרכבים בישראל. ניצח על מספר קונצרטים עם הבארוקדה, תזמורת הבארוק י-ם והרכבים נוספים.

כיצד ומתי התגבש ההרכב שלכם?

דורט: לפני בערך שמונה שנים ההרכב Teatro alla moda התגבש בהולנד על ידי בני אגסי וליליה סלבני בשיתוף פעולה עם עוד שני נגנים שהתגוררו בזמנו בחו״ל. לפני שלוש שנים החלטנו – בני, ליליה ואנוכי – לקיים במסגרת ההרכב מפגש של נגנים ישראליים מהארץ ומחו״ל פעם בשנה – בדרך כלל בסוף השנה האזרחית – ולהזמין אורחים מחו״ל. כך החלה מעין מסורת שנקווה שנוכל להמשיכה גם בשנים הבאות.

יזהר: אני רוצה קצת להרחיב על שלושת הנגנים המגיעים מאירופה ועל הקשר שלי איתם. את זיו ברכה אני מכיר מאז התיכון, והפעם האחרונה בה עבדנו יחד היתה בהקלטת דיסק מיצירות המלחין הצרפתי דיופאר. הדיסק יצא לפני מספר חודשים בהוצאת קארפה-דיאם הגרמנית וזוכה להצלחה רבה ולביקורות מצויינות. זיו מלמד לאוטה בקונסרבטוריון בבאזל, שוויץ.

בני הוא חבר ותיק נוסף, וכיום הוא בסוניסט ראשי בתזמורות הבארוק המובילות באירופה, כמו גם פרופסור לבסון באקדמיה למוזיקה באמסטרדם. שיתוף הפעולה האחרון שלנו היה במסגרת תזמורת הבארוק ירושלים, אז בני ניגן כסולן בפרויקט אותו הובלתי כמנצח.

ליליה אהובת ליבי מנגנת ומובילה בהרכבים אירופאיים מובילים. לאחרונה נפגשנו במסגרת בארוקדה, עת הובילה את התזמורת באחד מהפרויקטים המרכזיים בעונה שעברה.

בנוסף לאמנים ה"מוטסים" אני מחכה באופן מיוחד לעשות מוזיקה יחד עם שרון רוסטורף-זמיר, שתמיד מביאה איתה עומק, יופי ואיכות אדירה; ולעבודה עם דורט, מוזיקאית ונגנית נדירה, שאני חייב לה תודה ענקית על הארגון של המפגש של הנגנים, של הרפרטואר המיוחד ושל הקונצרטים.

האם שם ההרכב מרמז על דגש במוזיקה בימתית? כלומר, אולי לא בהכרח ווקאלית, אבל כן כזו שנכתבה במקור לצרכי התיאטרון?

דורט: האמת ששם ההרכב נבחר באותו זמן לא מהסיבה הזו, אלא כי הוא מקורי, מצחיק, סרקסטי ואפקטיבי במיוחד כדי למשוך קהל – כך לדבריו של האבובן דיאגו נדרה, אחד הנגנים שהיה במקור בהרכב.

כיצד מושפעת שיטת עבודתכם מהעובדה שאתם מפוזרים בעולם ומתכנסים לעתים נדירות?

דורט: בדרך כלל המוזיקאים הקבועים בהרכב – וגם אלה שמגיעים כאורחים – מכירים אלה את אלה טוב מאוד כי ניגנו בשילובים שונים בעבר. בגלל זה תמיד זה מצליח. בחירת האורחים והרפרטואר נעשית בדרך כלל שנה מראש: ליליה, בני ואנוכי יושבים, בוחרים נושא ורפרטואר ונגנים בהתאם, ויוצאים לדרך.

לעיתים נפגשים באמצע בשנה כדי לנגן, אבל החזרות הן בעיקר כמה ימים לפני תחילת הפרויקט. כמובן כל אחד מאיתנו מכין מראש את התפקידים שלו כדי שהעבודה תהיה מהירה ויעילה.

יזהר: אני רוצה להוסיף שלפרויקט עם תיאטרו אני מחכה כבר חודשים ארוכים. לנו המוזיקאים זו חגיגה של ממש – מעבר למפגש החברתי יש כאן צירוף נדיר של מוזיקאים ישראלים שנמצאים בפסגת העשיה של המוזיקה העתיקה בעולם. מבחינתי השבוע הקרוב הולך להיות שיא של חוויה מוזיקלית, ואני קורא לכל חובבי המוזיקה לבוא לקונצרטים כדי להיות שותפים איתנו בחוויה הזאת.

אומרים שעדיף להפריד עבודה וחברים – במקרה שלכם החיבור דווקא מוכיח ההיפך?

דורט: לגמרי. במוזיקה לדעתי זה לא ככה. כמובן שיש הרבה מקרים שאנשים מנגנים בהרכבים מפורסמים מאוד ולא מדברים אחד עם השני! זו הקיצוניות השניה ולדעתי זה בלתי אפשרי לעבוד ככה.

במקרה שלנו הגענו להרכב בשלים, בלי תחרותיות ואחרי שנים שהכרנו ועבדנו יחד ובנפרד. כרגע החברות רק עושה את המוזיקה יותר טובה! אגב, ליליה ובני חברים שנים רבות גם של יזהר, יותר ממה שאני, וגם הנגנים שאירחנו בשנים קודמות היו קולגות וחברים של חלק מאיתנו.

ועם שרון זה שיתוף פעולה ראשון במסגרת של תיאטרו?

דורט: כן, זו הפעם הראשונה שננגן עם שרון, למרות שחלק מהנגנים עבדו איתה בעבר בהרכבים שונים. אנחנו מאוד שמחים לשיתוף הפעולה הזה ובטוחים שיהיה מוצלח!

בתכנית "אהבה ועינוי" תציגו חתך של הבארוק האיטלקי. מה תנגנו ואיך בחרתם את היצירות?

דורט: כן, בהחלט רצינו להציג תוכנית איטלקית מהמאות ה-17 וה-18. היצירה המרכזית שלנו היא הקנטטה של אלסנדרו סקרלטי – קנטטה יפהפיה שבעצם בחרנו אותה בין היתר כי היא כתובה במקור לשילוב הכלים שיש לנו בהרכב: סופרן, חלילית, כינור, בסון ובאסו קונטינואו (תיאורבו וצ׳מבלו). הוספנו אחד הקונצ'רטי של ויוואלדי שגם כתוב במקור לחלילית (flauto), כינור ובסון ברה מז׳ור. נסיים עם ארייה וירטואוזית לסופרן עם הרבה קולורטורות מתוך האופרה ״סמלה״.

החלק הראשון של התוכנית מוקדש לאיטליה בתחילת המאה ה-17. מיטב המלחינים של התקופה באווירה של ריקוד מצד אחד, ושל ריגוש וסבל מצד שני. ננגן צ׳קונה של מרולה לצד סונטה לשלושה כלים של קסטלו וגם שירים של סטרוצי, מונטוורדי ופרסקובלדי. זה רפרטואר שפחות מבוצע בארץ וזו הזדמנות טובה לנגן אותו.

אז הרפרטואר המוקדם הוא מה שמייחד את ההרכב ביחס לסצינת הבארוק בארץ, שבגדול הולכת ומתמקדת ביצירות מוכרות ובטוחות?

דורט: גם הרפרטואר, אבל גם העובדה שישראלים שמתגוררים ברחבי העולם נפגשים פעם בשנה כדי לעסוק במוזיקה טובה וכדי שלקהל הישראלי תהיה הזדמנות לשמוע אותם – ולא רק לקהל בחו״ל… נוסף על כך, ליליה, בני ואני חברים מזה שנים, מנגנים ביחד שנים רבות ומאוד נהנים להיפגש בהזדמנות הזאת ובין היתר לנגן.

בחירת הרפרטואר לא נעשית לפי נישה מסויימת של הבארוק. אנו בונים תוכנית לפי היצירות שאנחנו רוצים לבצע, וכמובן מנסים למצוא איזשהו קשר ביניהן בכדי שזה יהיה הגיוני, מעניין ומרגש לקהל ולנו. למשל, יש לנו תוכניות לעשות גם מוזיקה מהתקופה הקלאסית עם כלים אותנטיים; או לשלב מוזיקה מן הרנסאנס והבארוק. יש הרבה מחשבות.

יזהר: אכן המצב, כפי שציינת, הוא שההרכבים וגם מארגני הקונצרטים בארץ חוששים להביא רפרטואר החורג מהיצירות הבטוחות ומשלישיית המלחינים באך-הנדל-ויוואלדי. בכך נעשה עוול גדול לקהל שאינו נחשף לרפרטואר רחב מפסגת הבארוק. המלחינה ברברה סטרוצי, לשם דוגמא, אינה שם מוכר במיוחד, אולם הקנטטות הווקאליות מהוות את אחד השיאים של הבארוק המוקדם והאמצעי באיטליה, ויכולות לגרום לכל חובב מוזיקה להזיל דמעה על הרגישות והיופי ביצירותיה.

הצעד שלכם נועז – הרכב לא מוכר ברפרטואר לא מוכר. איך מביאים את הקהל?

דורט: אחד מהאתגרים העיקריים בקונצרטים הוא להביא קהל. זה לא פשוט גם אם מנגנים יצירות מפורסמות כמו גלוריה של ויוואלדי או משיח של הנדל, קל וחומר בקונצרט כמו שלנוֿ עם יצירות פחות מוכרות.

אני מאמינה שבכדי ליצור קהל משלך, נדרשים בין שאר המרכיבים זמן והתמדה. גם להרכבים כמו בארוקדה או סולני תל-אביב לא היה קהל בהתחלה; לעומת זאת, היום מספיק איזכור שמם כדי שיבואו לקונצרטים. האולמות מלאים כי ההרכבים הללו זכו באמון הקהל.

זו השנה השלישית של תיאטרו א-לה מודה בארץ. אמנם אנו מופיעים רק פעם בשנה ולא עם הרבה פרויקטים במשך השנה, אבל אנו מקווים ומאמינים שהקהל אט-אט יכיר אותנו ויבוא לשמוע אותנו יותר ויותר. יש כמובן תוכניות להרחיב את הפעילות ליותר מפעם בשנה.

יזהר: הקהל יבוא – כי משהו מאוד מיוחד הולך לקרות! אני לא חושש – במרכז התכנית ישנן אבני-חן ססגוניות מהרפרטואר של הנדל, ויוואלדי, מונטוורדי וסקרלטי המוכרים היטב. השילוב של מלחינים מוכרים פחות, כמו סטרוצי, מרולה וקסטלו הוא החובה שלנו כאמנים, ואנחנו שמחים לתת לקהל את ההזדמנות לחוות את ההתרגשות של ההיכרות עם הרפרטואר הזה, כפי שחווינו אנו כשנחשפנו אליו לראשונה.

אני מניח שאתה עונה גם על סמך ההופעות הקודמות של תיאטרו, ולכן: מדוע לא לשלב, אפילו במינון זהיר, נגיעות מהרפרטואר הייחודי הזה גם בקונצרטים של בארוקדה, למשל?

יזהר: נהפוך הוא: אני שמח וגאה שבארוקדה נמצאת בראש מבחינת ביצוע יצירות מופת לא מוכרות ופחות ידועות לקהל. בשנה שעברה היתה זו האופרה ונוס ואדוניס של ג׳ון בלואו, והשנה ״חגיגה של הסן״ של ויוואלדי, בביצוע בכורה ישראלי. חוץ מיצירות גדולות אלו בארוקדה שזרה בתכניות שלה בשנה האחרונה מוזיקה מופלאה של מריני, פרסקובלדי, מרצ׳לו ומלחינים אחרים שסובלים ממיעוט ביצועים על הבמה הישראלית.

אין ספק שקשה לשווק תכנית שכולה מוזיקה לא מוכרת, אבל בתמהיל נכון של רפרטואר, ניתנת לנו הזכות הגדולה גם לבצע יצירות מוכרות פחות על במות הקונצרטים בארץ.

שניכם פעילים מאד בסצינת הבארוק בארץ. מתי ואיפה נשמע אתכם בהמשך העונה?

יזהר: במאי אנצח על התזמורת הקאמרית הישראלית עם היצירה הדרמטית "אפולו ודפנה" מאת הנדל. גם זו יצירת מופת שכמעט לא מבוצעת בארץ. בנוסף אבצע את הקונצ'רטו הברנדנבורגי החמישי, ואת הקונצ'רטו לצ'מבלו ברה מינור עם בארוקדה ועם התזמורת הקאמרית.

בפברואר אשתתף בבכורה הישראלית ליצירתו הגדולה של ויוואלדי "חגיגה על הסן". לבארוקדה תחבור שרון וולר מבאזל, המומחית בבימוי היסטורי ובתורת הג'סטות.

דורט: אופיע עם ברכה קול, חן גולדסובל (נגן ויולונה וקונטרבאס ישראלי שמתגורר בהולנד) ומרינה מינקין בסדרת קונצרטים שמוקדשים רק למוזיקה מהמאה ה-17. יש לי תוכניות בנוסף עם יעלה אביטל ואלון הררי שמשלבים מוזיקת בארוק עם מוזיקה ישראלית או יהודית. גם עמם הופענו ונופיע ברחבי הארץ.

ביולי האחרון הקלטנו – יזהר ואני ביחד עם בני אגסי ועירא גבעול – יצירות נדירות מן הבארוק הגרמני במסגרת תיאטרו א-לה מודה.

אז מותר לקוות שבהתכנסות שלכם בשנה הבאה תהיה השקה של הדיסק, או שאתם מתכננים משהו אחר?

דורט: מתכוננים להשקה בשנה הבאה!

"אהבה ועינוי" – אנסמבל "תיאטרו א-לה מודה" בתכנית בארוק איטלקי. משתתפים: דורט פלורנטין – חליליות; יזהר קרשון – צ'מבלו; בני אגסי – בסון; ליליה סלבני – כינור; זיו ברכה – תיאורבו; שרון רוסטורף-זמיר – סופרן. 26.12.14-3.1.15.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: