music4awhile

ראשי » Uncategorized » ארבעה מבטים על שוברט

ארבעה מבטים על שוברט

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

אילן לוין וחברים יוזמים שוברטיאדה מורחבת / עמיר קדרון

ד"ר אילן לוין, פסנתרן ומרצה. הופיע בישראל, איטליה, ארה"ב ועוד. זכה בפרסים בפסטיבל צ'טאוקואה ובתחרות האקדמיה למוזיקה ת"א. הקליט עבור רדיו צפון-הולנד, תחנת WBFO (באפלו) ולקול המוזיקה. למד תואר שני ושלישי בבי"ס "איסטמן" (רוצ'סטר). לימד באונ' באקנל, במכללת אליזבת'טאון (פנסילבניה). מלמד באקדמיה למוזיקה י-ם.

כיצד התגבש הרעיון לייחד סדרת קונצרטים לשוברט?

רציתי ליצור מסגרת של כמה קונצרטים קאמריים שתתאים לבסיס רחב של אנשים, מוזיקאים וקהל כאחד, ושוברט היה בחירה טבעית לכך. זאת מפני שהוא מלחין שכיף לנגן, וגם מפני שיצירותיו הקאמריות כה מגוונות מבחינת ההיצע: החל מלידר, דרך שלישיות הפסנתר הנפלאות, חמישיית דג השמך המפורסמת, יצירות לפסנתר ב-4 ידיים, וכלה בווריאציות לחליל על שיר שלו עצמו. אפשר למלא עוד כמה וכמה תכניות ממכלול יצירותיו הבלתי נדלה.

כיצד קיבצת את היצירות מתוך המבחר?

הקו שהנחה אותי היה גיוון: דאגתי שבכל תכנית ישולב יותר מהרכב אחד. כך למשל, בקונצרט הראשון משתלבות להן שלישיית הפסנתר עם שירה אמנותית; בקונצרט השני משולבים הרכב ל-4 ידיים, דואו לחליל ופסנתר, לידר, וכן הלאה.

הקו המשותף לכל התכניות הם השירים. הרגשתי שאי אפשר שוברט בלי שירים, לכן בכל תכנית נבצע מקבץ שירים.

ואיך גיבשת את צוות האמנים?

עם אלכסנדר (סשה) קוטליאר, הצ'לן, יש לי היסטוריה רבת שנים של שותפות מוזיקלית מדהימה. ניגנו המון רפרטואר לצ'לו ולפסנתר ביחד; אנחנו מרגישים אחד את השני באופן סימביוטי ואנחנו מתאימים כמו כפפה ליד.

על אליהו שולמן עוד שמעתי מימי נעוריי, ובעיני היה תמיד נפלא, ולכן מאוד שמחתי כשסשה הציע אותו. בקיץ האחרון אירגנו קונצרט שהיה מאוד מוצלח ונהנינו מאוד לעבוד ביחד. הוא וסשה המליצו לצרף את הוויולן אבשלום שריד והקונטרבסיסט אנדרי כץ, שינגנוו איתנו את חמישיית דג השמך.

עם החלילן יואל קולינר ניגנתי רסיטל לפני מספר שנים וגם כאן היתה כימיה נהדרת. ניגנו אז את הווריאציות לחליל של שוברט, יצירה תובענית לחליל ולפסנתר כאחד, כך שיואל היתה בחירה טבעית מבחינתי כשהגיתי את רעיון הסדרה. מעבר לכך, יואל משמש לי לעזר רב בארגון הסדרה ובשיווקה, ואני מרגיש בר מזל שהוא שותף לפרויקט.

אלה וסילביצקי היא כוכבת אמיתית. יש לה קול נדיר ונוכחות בימתית בלתי נשכחת, ולא בכדי היא מככבת באופרה הישראלית. נפגשנו לראשונה לפני שנתיים בערך, כשהוזמנו להופיע בפסטיבל פליציה בלומנטל במוזיאון תל אביב. ניגנתי קונצ'רטו לפסנתר והיא שרה מספר אריות. לאחר כמה חודשים הופענו ברסיטל משותף, ושנינו הרגשנו שאנחנו חייבים להופיע שוב יחדיו.

אלה הציגה לי את אילונה טויביס, זמרת מצויינת בזכות עצמה, והיא תופיע בשניים מהקונצרטים. זו תהיה לנו שותפות ראשונה. שותפות ראשונה נוספת תהיה לי עם הפסנתרנית עינת פבריקנט ביצירות לארבע ידיים. עינת פסנתרנית מאוד מוכרת בארץ, ומופיעה רבות במוזיקה קאמרית וברסיטלים לפסנתר.

הזכרת קונצרט שנערך בקיץ, ואני משער שהכוונה להופעתך עם סשה ואליהו בפליציה ביולי. זה היה מעין פיילוט לסדרה?

הקונצרט בקיץ היה מהנה הן לנו כמבצעים והן לקהל. בכל מקרה, התגובות שקיבלנו היו נלהבות. החלל במרכז פליציה בלומנטל אידאלי למוזיקה קאמרית אינטימית כשל שוברט, בעוד שאולם גדול יותר היה הופך את הביצוע לקונצרטנטי מידי. גם המיקום של האולם ייחודי, בלב ההיסטורי של תל-אביב, ברחוב ביאליק שמאחורי כל בית בו ניצב לו סיפור.

אין עוררין על ייחוד החלל ואיכותו, ומנגד – כיצד תשתלב הסדרה בסצינת המוזיקה הכל-כך עמוסה בת"א? איך מנהלים את המלחמה על הקהל?

אני לא רואה זאת כמלחמה על קהל אלא כזכות להציע לקהל שוחרי המוזיקה תכנית אטרקטיבית באיכות גבוהה. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו להפיץ את דבר הסדרה ברבים: פתחנו דף פייסבוק, הוצאנו חומר פירסומי כולל פליירים, פוסטרים, קטעי יו-טיוב והודעות לעיתונות.

מה שמוליך אותנו זה הרצון והאהבה שלנו להופיע. אין כאן מדדים מדוייקים, אנו מקווים ומצפים כמובן שיבואו אנשים, אבל שום דבר אינו מוחלט.
הקונצרט שניגנו בקיץ, לדוגמא, נפל בדיוק בעת מלחמה. חששנו שננגן בין אזעקה לאזעקה ושלא יבוא קהל. בסיכומו של דבר, לא נורה אף טיל באותו הערב, והאולם היה בתפוסה יפה למרות הכל. אז נקווה לטוב.

אתה מכוון באופן מובהק לשוברטאים כבדים, או שלדעתך הסדרה יכולה להתאים גם לקהל רחב ומגוון יותר?

הסדרה מתאימה לקהל הרחב. מה שיפה בשוברט, זה שיש בסגנון שלו שילוב של שקיפות קלאסית יחד עם ביטוי אישי רומנטי, כך שרובו של קהל חובבי המוזיקה, שטעמו על פי רוב נע בין שתי הקטגוריות האלה, יחבב את המוזיקה של שוברט בנקל. זה נכון לדעתי גם לקהל שאינו פוקד את אולמות הקונצרטים דרך קבע.

קל לאהוב את שוברט. אם לקחת בהשאלה מעולם הקולינריה, למצוא חובבי שוברט זה קצת כמו לחפש חובבי שטרודל וינאי – רוב האנשים שאני מכיר מתענגים על הטעם…

בכוונתך לשלב בקונצרטים הנחייה במינון כלשהו?

כן, אני נוהג להוסיף קטעי הנחיה קצרים תוך כדי הקונצרט. משהו בשביל לתת חומר למחשבה. אני מוצא שקהל מאוד אוהב שמתייחסים אליו וחולקים איתו מידע.

באותו קו מחשבה – ציינת את החשיבות של הלידר בקונצרטים; יחולק או יוקרן תרגום?

אני מתכוון לספק תרגום מוקרן.

עוד בנושא לידר: הקונצרט הראשון נקרא "הטוחנת היפה" – המחזור יבוצע בשלמותו?

לא כל המחזור יבוצע, אך רוב קטעי השירה בקונצרט הראשון יהיו מתוכו.

בהנחה שהסדרה תישא פירות, תרצה להמשיך לעונה נוספת?

נכון לעכשיו מדובר בקונצרטים חד פעמיים, אך טבעי שאחרי כל העבודה הזו נרצה לנגן כל קונצרט יותר מפעם אחת. מקווה שיתאפשר לנו לעשות כן בעונה שלאחר מכן, וגם בערים נוספות.

מעבר לאולם מלא, מה ציפיותיך מהסדרה? איזו תגובה תרצה לקבל מהקהל?

אני מצפה שנגיש קונצרטים איכותיים, מעניינים ומושקעים, ושהקהל ייהנה וירגיש שהתייחסו אליו, ולא רק ציפו שיישב בדממה וימחא כפיים במקומות הנכונים.

"הטוחנת היפה" – קונצרט ראשון בסדרת "הכל שוברט" בניהולו האמנותי של הפסנתרן ד"ר אילן לוין. 13.12.14, מרכז פליציה בלומנטל.


כתיבת תגובה

הכניסו את כתובת הדוא\"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון