music4awhile

ראשי » Uncategorized » גאלה קלילה

גאלה קלילה

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

האנסמבל הקולי הישראלי חוגג 20 ומגיש מתאבן לעונה / עמיר נהרי

קונצרט הגאלה החגיגי לכבוד 20 שנה לאנסמבל הקולי הישראלי עורר ציפיות: ההרכב הפגין אך לאחרונה איכויות מוזיקליות גבוהות; הבטחה נוספת נבעה מרשימת האורחים שכללה את הקאמרטה, יוני רכטר, הילה בג'יו ואסף רוט בכלי הקשה. תוכנית הקונצרט היתה מגוונת מאוד ורמזה על זהותו האקלקטית של האנסמבל.

אכן, הקולות היפים השתלבו כבעבר באופן מגובש ומקצועי, בניצוחו הכריזמטי של מנהל ההרכב, יובל בן עוזר. הקונצרט היה לפרקים מצוין ממש: מחרוזת פיוטים ממסורת ספרד הושרה ללא ניצוח – וריגשה; במקום הילה בג'יו שנעדרה, שרה את "סאמרטיים" חברת האנסמבל טליה דישון בקול צלול ובחינניות; היצירה "הציפורים" מאת קלמנט ז'נקן הפכה להפגנה של מיומנות קולית גבוהה; והמרבד הפסטורלי "השכמה" מאת סבירודוב תקשר היטב עם הקהל, ויש לציין את שירת הסולו של הסופרן ובמיוחד של הבאס בעל הקול החם. שניהם היו טובים מאוד, וחבל ששמם לא נמסר.

הפרק השישי הקצר מתוך "הללויה-מגניפיקט" מאת המלחין הישראלי יוסף ברדנווישילי בוצע בדינמיות רבה. חבל שלא בחרו באחד הפרקים המשלב גם קטעי מקורות ושירים בעברית וביידיש (אולי בשל היעדר הסולנים?) בכדי להציע לציבור טעימה נוספת של היצירה החדשה והמרגשת, אשר בוצעה בהצלחה רבה באירועי פתיחת העונה של הקאמרטה. דרך אגב, הזדמנות אחרונה (עד להודעה חדשה) להתרשם מהיצירה המדוברת תיקרה במוצ"ש הקרוב. מומלץ בחום.

חדוות הביצוע של זמרי/ות האנסמבל בקטעים שהוזכרו לעיל היתה ניכרת. פחות הרשים הביצוע של היצירות כבדות המשקל יותר שבתוכנית: המוטט "שירו לה' שיר חדש" וכוראל מתוך הקנטטה מס' 147 מאת באך, וכן קטע מתוך הרקוויאם של פורה. בקטעים אלו פחות הצליח האנמסבל לעניין ולרגש. למרות שהביצוע היה בהחלט מכובד, התבקש צליל חם ולירי יותר מהקאמרטה, ולטעמי חסר עוד דיוק בניואנסים על מנת להפיק את העומק הרוחני של היצירות.

נדמה היה במהלך הקונצרט שמרבית חברי האנסמבל מתלהבים וחיים יותר ביצירות המודרניות, האנרגטיות או הקלילות יחסית, כמו למשל "השכמה", "ציפורים" ועיבוד חינני בהחלט ל"מטריה לשניים" של נעמי שמר. האופי הקליל של הגאלה התבטא גם בנאומים הרבים ובהנחייה. נועם שריף ריגש בקריאה לחיזוק תרבות המוזיקה המקומית, והתייחס לירידה הרבה במשך השנים במספר המנויים של הפילהרמונית. למרות נועם ההנחייה, וחשיבות קידום האנסמבל – ועידוד הקהל לרכוש מינויים – נוצרה תחושת גודש עקב ריבוי המחמאות (ובעיקר העצמיות) ובכלל בשל עומס המלל. חבל שלא הוקצה יותר מקום למוזיקה לדבר בעד עצמה. סרטון התדמית הקומי, כמו גם העמדת המניפות והמסיכות ב"ציפורים", הותירו גם הם תחושה של בדיחה פרטית מדי וארוכה מדי. ההעמדות הפשוטות (כמו ב"פיוטים") היו מוצלחות הרבה יותר.

קוץ אחר באליה: אולם אסיא שבאגף החדש במוזיאון תל אביב אמנם מתהדר בטוב טעם מינימליסטי: מידותיו יפות, ושולטים בו העץ הבהיר וגווני האדמה. עם זאת, שוב מסתמן כישלון בתחום האקוסטיקה, מה שלא תרם להנאת הקהל – על אחת כמה וכמה כאשר קיימות אלטרנטיבות ראויות, למשל רקנאטי הסמוך והמצוין.

לסיכום, קונצרט גאלה מכובד של גוף ווקאלי איכותי. האנסמבל הקולי הישראלי מוסיף לצבור הצלחות ולעורר עניין לבוא לקונצרטים הבאים שלו: תכנית העונה המגוונת תכלול ערב של גרסאות שונות ל"שיר השירים", קונצרט לכבוד חג המולד, שירים ממחזות זמר וערב של בכורות ישראליות.

כהתרשמות ראשונית, נראה שהאנסמבל ממצב את עצמו בעיקר ברפרטואר הקליל יחסית – ואם כך, ובעקבות הגאלה, צפויה לקהל חגיגה. בתכנית פתיחת העונה יגיש ההרכב ביצוע קאמרי לרקוויאם של ורדי, ואז יתברר אם ישחזר את הישגיו גם ברפרטואר הכבד יותר של המוזיקה הקלאסית.

"אהבה בת 20": קונצרט גאלה חגיגי לרגל 20 שנה לפעילות האנסמבל הקולי הישראלי. אורחים: תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים, יוני רכטר, אסף רוט (כלי הקשה).

 


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: