music4awhile

ראשי » Uncategorized » לפצח את האגוז

לפצח את האגוז

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית
מודעות פרסומת

ממתקים – גם מוזיקליים – במופע סיום העונה של תז' הבמה הישראלית / יעל שלמון ברנע

"מפצח האגוזים בממלכת הממתקים" שכתבה המחזאית נועה סבו, שירת יפה את המוזיקה הנפלאה והמגוונת ביצירה הקלאסית של צ'ייקובסקי. זוהי יצירה נפלאה לסגור בעזרתה עונה מגוונת ומרתקת של יצירה קלאסית לילדים. הסיפור מתחיל מהילדה מיקה (הרקדנית אייר בלומברג), שרוצה ממתק לפני השינה. אמא והיא אוכלות "בכאילו", ואז היא רוצה "באמת". אמא נותנת לה נשיקה מתוקה, ומיקה נרדמת וחולמת על ממתקים שהיא פוגשת – שוקולד, ופל, סוכריות בשקית ועוד. כולם מבקשים שלא תאכל אותם, אלא תיקח אותם לממלכת הממתקים, שעליה שומר מפצח האגוזים הנורא, וביחד הם מחפשים את הממלכה המתוקה.

האביזרים ששימשו כחבריה של מיקה לטיול לא היו משכנעים במיוחד. אם היה אפשר שיהיה לרקדנית לפחות שותף אחד, בשר ודם, שישחק את שותפיה של מיקה למסע, זה היה מוסיף צבע ופלפל, וההצגה והקהל היו מרוויחים מכך.

מיקה וחבריה מבקשים הכוונה מחיות שהם פוגשים בדרך. הינשוף אומר להם שהם צריכים סירה, אך כדי לענות להם מאין ישיגו סירה, מבקש הינשוף לחוד חידה: "איזו חיה מסתתרת במנגינה?" אהבתי מאוד את ההפתעה לשמע נעימת החתול מ"פטר והזאב". אהבתי גם את הסירה "מחלווה ומרציפן" שחצתה את הבמה – קונטרבאס!

בעת הזו העלו ילדים לעזור לחתור. הכוונה הייתה להעלות כמות ספורה של ילדים, וכשילדים נוספים רצו לעלות עודדה אותם טליה אילן (ניצוח וניהול מוזיקלי) ושחררה את המספרת (הגר ריש המתוקה) מלהשתלט על המון הילדים הרץ אל הבמה. בני החליט שלא להשתתף הפעם. כשחזרו הילדים למקומם, שמעתי ילד כבן שש או שבע אומר לאביו: "היינו ממש חייבים לעזור!"

נועה סבו המחזאית שזרה מידע באופן חינני. כמובן, המידע לא היה מגיע "ממש" ללא תיווך ההורים לפני, תוך כדי או אחרי ההצגה, ועם זאת, חינני מאוד. כך לפני "קפריצ'ו ספרדי – אלבורדה" הציגה הגר ריש את ד"ר קורסקוב, רופא השיניים החמוש במברשת שיניים, ולפני "ריקוד רוסי" אמרה כי מיקה פגשה "סוכריות קפה מרוסיה, כמו צ'ייקובסקי".

מיקה והחברים מספיקים אך בקושי להגיע אל שער ממלכת הממתקים בעודו פתוח, אולם בהגיעם, מפצח האגוזים (טליה אילן) אינו רוצה להכניס את מיקה, שכן אינה ממתק. החברים אומרים לו, "אתה מבין בסוכריות ושקדים אבל אינך מבין בילדים! מיקה היא ילדה מתוקה!" – "ילדה מתוקה? היא אורחת ברוכה!"

לצלילי "ולס הפרחים" חזרה אייר בלומברג על צעדים מהקטעים שליוו את מסעה של מיקה, מעין סיכום חינני לפרקים הקודמים. זה היה קטע חביב מאוד, ועם זאת, קטעי הריקוד היו ברובם לא מעניינים, נטולי ברק. איני יודעת מי אחראי לכך – הבגדים שלבשה "מיקה", שהיו בתכלת אפרפר וּורוד עתיק ולא ממש תפסו את העין, הכוריאוגרפיה (מאת מאיה ברינר) שלא אפשרה קשר עין של הרקדנית עם הקהל או הפוני שהסתיר את עיני הרקדנית. איני יודעת, אולם חסרו בקטעים עניין וכריזמה. ייתכן שאם הייתה אייר בלומברג מתאפרת כך שייראו תווי פניה העדינים והנעימים למרחוק, קטעי הריקוד היו מגיעים אל הקהל וממסמרים אותו אליה. היו קטעי קטעים שבהם נוצר קשר בינה לבין הקהל, והיא שובת לב ממש.

בסוף הקונצרט פותחת מיקה את הקופסא שממנה אכלה אמש "בכאילו". אני לא הספקתי להבין וכבר בני רץ לקבל ממתק, ומבחינתי זה אומר שהיה קשוב למתחולל על הבמה עד לשנייה האחרונה. הוא לא הספיק. נראה שחלק מהילדים לקחו יותר מממתק אחד, והוא בכה. היו עוד ילדים בוכיים מסביב, וחבל, מפני שהכוונה הייתה טובה. הפתיעו אותי הורים של חלק מהילדים שלא הספיקו לקבל – הם היו עוד יותר קולניים ועצובים מהילדים. בסך הכול ממתק. זה זמן לפרופורציות. כאב לי על בני, שהרי לילדים זה עניין ברומו של עולם, אבל נראה לי רצוי פחות שיראה אותי מתלהמת על דבר שהוא בסופו של יום פעוט כל כך.

טרם פיצחתי את החוויה שעובר בני כשהוא בא לקונצרט של תזמורת הבמה הישראלית, אולם אין לי ספק שמדובר בחוויה רב חושית, רבת עוצמה, ורבת רגש. אני רואה אותו מרוכז, מתעניין, מוצף ושמח בחלקו. בנובמבר תתחיל העונה החדשה של "לעוף עם המוזיקה", קונצרטים קלאסיים לילדים מבית תזמורת הבמה הישראלית, והיא נראית מבטיחה מאוד. אני ממליצה עליה בשמחה ובחום לילדים בני 10-3.

מי שלא רוצה לחכות עד נובמבר, יכול להצטרף לסדרת הג'אז לילדים עם דנה דבורין, "ג'אז חם לילדים", שתתחיל כבר בספטמבר, ומי שבוער בעצמותיו, כבר החודש יש שתי הופעות שנראות מבטיחות: ב-18.8.14 – לכלוכית והברווזון המכוער (קונצרט זה יהיה גם בנובמבר, במסגרת עונת המנויים החדשה). ב-21.8.14 – צעצוע של קונצרט (נשמע מסקרן: עם פנטומימאי ומכונת כתיבה!).

"מפצח האגוזים בממלכת הממתקים" – מופע של תזמורת הבמה הישראלית, 26.7, מוזיאון ת"א. קטעים מתוך "מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי, צ'ארדאש מתוך "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי וקפריצ'ו ספרדי – אלבורדה של רימסקי קורסקוב. שחקנית: הגר ריש. רקדנית: אייר בלומברג. כתיבה: נועה סבו. כוריאוגרפיה: מאיה ברינר. מנצחת: טליה אילן. אביזרים ותפאורה: דורית הרמן, פטריות: אילנהלי בצראי. נגנים – תזמורת הבמה הישראלית, נגנים מתזמורת הקמפוס רמת השרון, גיא פרדו/איתמר אספורמס – פסנתר, עדן ארד – נבל, נעמה ראובן – קלרינט.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

  • ללא

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: