music4awhile

ראשי » Uncategorized » קונטמפרה

קונטמפרה

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

אנסמבל טמפרה מגיש קלאסיקה בלבוש חדש / עמיר קדרון

עמית דולברג, פסנתרן. ניגן והקליט עם המנצחים ז'ולט נאג', אילן וולקוב ואחרים. השתתף בפסטיבל הסתיו בווארשה, הביאנאלה של היידלברג ועוד. זכה במלגת ארקין ומלגות קרן התרבות אמריקה ישראל. מלמד באקדמיה למוזיקה בירושלים. מייסד אנסמבל מיתר ומנהלו האמנותי.

נפתח בנזיפה: בעמוד המופע באתר של שטריקר כתוב: "…קונצרט ראשון בתל אביב אחרי סיור מוצלח באירופה". איך זה שהרכב שכל חבריו ישראלים מתחיל את דרכו דווקא בחו"ל?

ובכן, זה לא מדויק. אנחנו מופיעים בארץ כבר כשנה, אך עדיין לא ניגנו בתל אביב. בירושלים, נתניה, עכו וכפר בלום דווקא כן. בתל אביב כולנו מופיעים המון, ולכן חיכינו לרגע שייראה לנו מתאים.

באילו נסיבות נוסד ההרכב?

ארבעתנו חברים. חיפשנו משהו חדש, סאונד חדש, התחלנו לדבר ולבדוק איך אפשר להשיג את זה דרך הכלים בהם אנחנו מנגנים. נפגשנו לכמה סשנים של נגינה משותפת ומשם יצאנו עם תשובות לגבי הכיוון אותו אנחנו רוצים לבחון כרגע.

מה לגבי השם?

השם הוא מעולם הציור. שכבות של צבע המתלכדות לאחד. כך אנחנו רואים את תהליך חיפוש הרפרטואר והסאונד שלנו.

בתכנית מוזכרים שוסטקוביץ’, פיאצולה, ברנשטיין וליגטי – שמות שעשויים להופיע גם בהקשר של אנסמבל מיתר. באיזה אופן מגדיר 'טמפרה' כיוון משלו?

לא בדיוק. אתה צודק כמובן בקשר לליגטי.  שוסטקוביץ', ברנשטיין ופיאצולה – לא ממש. העניין כאן הוא סאונד אחר עם רפרטואר מגוון. קשה לשים את האצבע על מה בדיוק הרפרטואר שלנו. זה ברור שהכיוון הוא קלאסי. הסאונד של הרביעייה הוא ג'אזי, זה ב-DNA של ההרכב, אבל הרפרטואר הוא לכיוון הקלאסי.

לכל אחד מארבעתנו יש כיוון מאוד ברור בבחירת יצירות ובמקומות בהם אנחנו מנגנים כבר הרבה שנים. בטמפרה אנחנו מוצאים מקום גם להשמיע את הקול שלנו, את המקום ממנו באנו, מארבעת הכיוונים השונים האלה יוצא אחד חדש. זה אנסמבל טמפרה בעצם.

זה נובע מההכשרה הקלאסית שלכם?

כן. ארבעתנו מאוד דומים בזה שאנחנו כל הזמן מחפשים דרכים חדשות לאתגר את עצמנו ודרכים חדשות להבעה. בטמפרה אנחנו מוצאים איך לממש זאת דרך הרפרטואר הקלאסי באופן חדש, שונה ורענן עם עיבודים חדשים, ומצד שני אנחנו מנגנים רפרטואר חדש לנו כמו פיאצולה ופט מאטיני. בנוסף, חברי האנסמבל מעורבים בכתיבה. תומר כתב עכשיו הומאז' לפרנק זאפה, והזמנו יצירה חדשה ממשה זורמן העוסקת במוזיקה מתוך סרטי קרטונס.

אילו אתגרים מציב הצורך לעבד חומרים קלאסיים עבור ההרכב?

מבחינת הכלים מדובר הרי בהרכב עם גוון מאוד לא קלאסי, כך שכל יצירה קלאסית מקבלת טיפול מיוחד ברגע שכותבים אותה לטמפרה. היצירה נשארת אותה היצירה, המעבר שלה לרביעייה שלנו מגלה בה משהו חדש.

למשל?

בבקשה:

אחד המאפיינים של הג'ז הוא האילתור. האם יש לכך מקום גם כשמטפלים בחומרים קלאסיים, או שמלבד העיבוד המתבקש אינכם עורכים שינויים?

נקודה טובה. בכמה מהעיבודים יש מקום לאילתורים שלנו. בשבילנו זה משהו חדש. כל מופע שלנו הוא משהו אחר, משהו מפתיע.

השינויים שחלים ממופע למופע נובעים גם מתגובת הקהל?

באופן מסויים כן. אנחנו מדברים עם הקהל, מספרים דברים אישיים על חלק מהיצירות.

כלומר, לא רק המוזיקה, אלא גם הפורמט שונה ומשוחרר. מבחינה זו, האם הבחנתם בהבדל בין המופעים בארץ לעומת האירופאיים?

כן, זו לא הופעה קלאסית רגילה. זה הרעיון. לא שמתי לב לתגובות שונות בין הקהל הישראלי לאירופאי. זה מעניין שלפעמים מזמינים אותנו לאולמות של מוזיקה קלאסית, ולפעמים למועדונים. בזאגרב למשל הופענו במועדון ג'אז, השבוע ננגן במועדון הפטריה בקיבוץ דן במסגרת פסטיבל קול המוזיקה, אחרי זה בשטריקר. זה ברור שאנחנו לא ג'אזיסטים ואנחנו לא מתיימרים להיות, אבל עובדה שהסאונד של האנסמבל גורם גם למקומות בהם לא מנגנים מוזיקה קלאסית להזמין אותנו ולחשוף את המוזיקה שלנו לקהל שבדרך כלל לא נתקל בה.

זה מעניין, כי בד"כ כאשר אין הגדרה מפורשת למופע, יש קשיים לשווק אותו נכון, ואילו ההיתוך שלכם בין קלאסי וג'אז מושך קהל משני התחומים. הרקע של המאזינים ניכר בתגובות?

המופע הוא קלאסי. זו ההגדרה שלו. אנחנו נגנים שמנגנים מוזיקה קלאסית. השוני כאן הוא הרכב הכלים ובחירת הרפרטואר. עד עכשיו רוב הקהל שלנו היה קהל קונצרטים שבא לשמוע קונצרט קלאסי. החלק שבא מעולם הג'אז הופתע וקיבלנו תגובות חמות מאוד.

מתוך ההיצע האינסופי של הרפרטואר הקלאסי, אתם מתמקדים בעידן המודרני. האם בהמשך תנסו לעבד להרכב הייחודי גם יצירות קנוניות של מוצרט, בטהובן ושות'?

קשה לי לומר כרגע, אבל סביר להניח שכן.

מה תכניות ההרכב לעונה הבאה?

מספר קונצרטים בארץ, ואנחנו גם לקראת סיכום על שני סיורים בחו"ל.

עם התכנית הנוכחית, או שאתם בכל מקרה בתהליך מתמיד של חיפוש והתנסות?

אנחנו כל הזמן מחפשים עוד רפרטואר, ויוזמים יצירות חדשות ועיבודים חדשים.

אנסמבל טמפרה – יגאל מלצר (חצוצרה), גן לב (סקסופון), תומר יריב (כלי הקשה), עמית דולברג (פסנתר) – יופיע בקיבוץ דן במסגרת פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון (24.7) ובקונסרבטוריון הישראלי, ת"א (31.7). הזמנות: tempera.ensemble@gmail.com


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: