music4awhile

ראשי » Uncategorized » לא יכול בלי סי במול

לא יכול בלי סי במול

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית
מודעות פרסומת

על גרסה מיוחדת של "פטר והזאב" / יעל שלמון-ברנע

 

מה רבה הייתה אכזבתו של בני (4) למראה הבמה. "מה, לא יהיו תחפושות?" הוא שאל אותי. קשה לאֵם לראות באכזבתו של בנה, ואיזה אושר הוא להיות עדה לשינוי בעניין. את רוב הבמה תפסו 23 נגני תזמורת הבמה הישראלית, ואותי זה מרגש, שאמנים של ממש מקדישים את זמנם לחלקי יצירות מתובלות בהגשה המותאמת לילדים. פינה קטנה הוכנה כמספרה, המספרה של ויקטור, השחקן עמנואל חנון.

על שיתוף הפעולה המבריק של המנצח רוני פורת והשחקן עמנואל חנון כתבתי בעבר ("מוצרט קופץ לביקור"). גם אז, כמו ב"פטר, הזאב וחיות המוזיקה", כתבו את קטעי ההצגה שלמה מושקוביץ ורוני פורת, והוכיחו יצירתיות מתוקה ומשעשעת.

סיפור המסגרת, שתפס את מרבית זמן הקונצרט, היה חלומו של ויקטור: ברבור בא לו בחלומו וסיפר כי החיות יוצאות לשביתה. נמאס להן שאנו, בני האדם, לא מתייחסים אליהן מספיק יפה. לדעתן, הגיע הזמן שנהיה בני אדם. למנצח נמאס מברבוריו של הספר, והלך ממנו. אולם בבואו לנצח על "פטר והזאב", לא הצליחו הכלים האמורים לנגן את תפקידי החיות. וזה היה משעשע לשמוע את הכלים משתנקים תחת ידיהם האמונות של הנגנים.

המנצח חזר בדחילו ורחימו אל הספר, וביקש לשמוע את החלום. ושוב איבד את סבלנותו והחליט: אוקי! אז אנגן משהו בלי חיות. מי צריך חיות?! אולם לפני כן הסכים לבדוק דבר מה עם הספר… ויקטור הספר אמר שאי אפשר בלי חיות, שהן חלק מהטבע, שטבע בלי חיות זה כמו… מוזיקה בלי סי במול! אז כדי להוכיח את ההפך, ניסתה תזמורת הבמה לנגן את הסימפוניה ה-40 של מוצרט בלי סי במול. זה היה נהדר בחסרונו, והמנצח קרא "אני לא יכול בלי סי במול" והודה שיש להתנהג יפה יותר לחיות.

או אז פצח ויקטור הספר (עמנואל חנון) בשנסון צרפתי (נדמה לי שלמנגינת שיר של ז'ק ברל) שמילותיו הותאמו: "יש לפעמים בחיים / מן רגע שבו מבינים / שאם לעולם לא נתעורר / בסוף לבד נישאר / מה יהיה על העולם / אם רק בני אדם / ימשיכו בו לשבת / לא נביט יותר בצב / לא נלטף כלבלב … כמה עצוב זה עלול להיות / איך זה קרה ששכחנו בכלל / שהעולם הוא לכולם / גם לחיות וגם לבני אדם. ולסיום אמר: "בשמים יהיו רק מטוסים, בים רק אוניות, בספארי רק ג'יפים".

הגיע הזמן אפוא ללכת לברבור ולדבר על התנאים לסיום השביתה. ואיך עושים זאת? בעברית? באנגלית? לא. במוזיקה, כי "מוזיקה לא צריך להבין, צריך להרגיש". ויקטור הדגים איך כלבים מבינים מוזיקה וצעק "בוא הנה, חמוד!" בצורה מאיימת, להמחשה. ויקטור הספר ניסה ללמד את המנצח רוני פורת שלא תמיד צריך לנצח, ואמר: "במו"מ באים להקשיב, בגובה העיניים, אף אחד לא טוב מהאחר".

כעת היינו מוכנים להתחיל. ויקטור ביקש לספר את הסיפור, ועשה בו התאמות חביבות בעזרת המנצח רוני פורת. הוא טען כי הזאב לא היה רע, רק רעב, ושאל את הציידים "מה אתם רוצים שהוא יאכל? יוגורט? חסה? קורנפלקס?" וגם לא הסתפק בכך שהברווז חי בבטנו של הזאב – המנצח והספר החליטו לשכתב את הסוף ולהוציאו. ועם זאת, בסוף הקונצרט והסיפור שאל המנצח את הספר "מה עם התספורת?" והספר ענה לו "אתה לא רעב? אשתי הכינה ברווז בתנור."

נראה היה שבני בן הארבע נהנה מאוד, אך היה לי קשה לדעת עד כמה הבין ממה שראה. בנה בן החמש של חברתי שהיה גם הוא בקהל צחק מכל הבדיחות ונהנה מאוד. אולם לאחר ההצגה, כשהגענו למחוז חפצנו, אמר לי בני "זה היה מעניין". חידה היא בעיני עד כמה זאטוטים מבינים את מה שאנו מבינים, אבל בשורה התחתונה: הקונצרטים של תזמורת הבמה לילדים הם מעניינים, מחכימים ומהנים. לדעתי אפשר בהחלט ורצוי מאוד לקחת את הקונצרט הזה, שבדרך עקיפה מלמד פתרון סכסוכים ממקום מכבד ולא אלים, לבתי ספר יסודיים. כולם ירוויחו מזה – הן התלמידים הן המורים.

הקונצרט הבא של תזמורת הבמה הישראלית לילדים: "מפצח האגוזים בממלכת הממתקים", אגדה מוזיקלית שבה ינוגנו מיצירותיהם של צ'ייקובסקי ורימסקי קורסקוב ב-26.7 במוזיאון תל אביב לאמנות.

"פטר, הזאב וחיות המוזיקה" – רוני פורת, מנצח; עמנואל חנון, שחקן וזמר; תזמורת הבמה הישראלית; טליה אילן, מנהלת מוזיקלית. כתיבה: שלמה מושקוביץ ורוני פורת. מוזיאון ת"א, 21.6.14. בתוכנית: פרוקופייב, מתוך "פטר והזאב"; סאן סאנס, מתוך "קרנבל החיות"; מוצרט, סימפוניה מס' 40 בסול מינור, פרק ראשון; ברהמס, ריקוד הונגרי מס' 5.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

  • ללא

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: