music4awhile

ראשי » Uncategorized » חפש את החיה

חפש את החיה

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

האזנה פעילה בקונצרט לילדים / יעל שלמון ברנע

בכל קונצרט לילדים יש דברי קישור, הסברים על עניינים שונים שקשורים לנושא המוזיקלי, או לכלי הנגינה, או למלחינים – או גם וגם וגם. כך גם במקרה של "על כלים ובעלי חיים", אולם מה שמייחד את הקונצרט המדובר משאר הקונצרטים הוא היעדר שטיקים. לא שאני נגד שטיקים! אני אוהבת שטיקים, וכך גם הילדים. אולם בקונצרט של שלישיית זמיר הפוקוס כל הזמן היה על המוזיקה, על ההקשבה לה ועל הזיהוי מה קורה בה, מה רצה המלחין ומה היא מעוררת אצל המאזין, נטו. וראו זה פלא: הילדים הקשיבו. הקשיבו ממש, באופן פעיל.

חברות שלישיית זמיר – מיה ליברמן, סוזנה חלופוביץ' ומיכל בית הלחמי – עמדו עם כליהן מול הקהל שגדש את ספריית בית השחמט, לבושות שחור כמקובל בקונצרטים, ורק כיסאות לרשותן. הבאים לקונצרט הוסיפו עוד ועוד כיסאות מעבר למה שהוכן עבורם מראש, ועדיין, האווירה האינטימית המתבקשת מקונצרט בספרייה נשמרה. בכיסאות האחוריים ביותר ישבו הורים וילדיהם הקטנטנים, המוגדרים כצעירים מכדי לראות מופע שכזה ולהאזין לו, כדי שהוריהם יוכלו להוציאם כמעט בלי להפריע. אם איני טועה – איש לא יצא, לא גדול ולא קטן. הקונצרט מוגדר לבני 8-3, אך גם בני השנתיים שראיתי כיבדו את המעמד שכיבד גם אותם.

בני ואני ישבנו בשורה הראשונה. לפני "מעוף הדבורה" קיבלנו דברי הסבר על חלילים ועל החומר ממנו הם עשויים, והדגמת המנעד של חליל הצד שמאפשר לייצג מוזיקלית חיות קטנות. לקראת הקטע המדובר אמרו לנו להתכופף אם הדבורים מתקרבות אלינו. בני התקפל על הכיסא, והוא לא היה היחיד. באופן דומה יצרה שלישיית זמיר הקשבה פעילה פעמים נוספות, וכך למשל, התבקשו הילדים בקהל להרים ידיים כשהם שומעים שיחה בין ציפורים בפרק מתוך קונצ'רטו "האביב" של ויוואלדי.

דברי הסבר ניתנו כמובן גם על שני הכלים האחרים, והדבר הוגש בחינניות תוך שיתוף הילדים. חבל לי שלא סופק הסבר להיות "שני קלרינטים" על הבמה.

כשהצ'לו עמד לנגן את הברבור לסן סנס, אמרה מיכל: "אנחנו [קלרינט וחליל – יש"ב] נהיה המים שלך". בקטע זה חשבתי לעצמי ש"על כלים ובעלי חיים" היא תוכנית קסומה. הקסים אותי המעבר החד, כמובן לאחר דברי קישור קלים, ל"ריקוד הברבורים" של צ'ייקובסקי. נגיעה קטנה בפרשנות שונה לנושא דומה. הדברים האלה, שאינם מובעים במילים ואינם מוגשים על מגש, אלא פשוט מונחים נגישים לילדים ללקט, הם הם שישפיעו על הבנת הדואליות אובייקט-סובייקט העתידית שלהם, וזהו הבסיס, לדעתי, לפיתוח אמפתיה וחמלה.

אני ממליצה למשרד החינוך להזמין את הקונצרט "על כלים ובעלי חיים" של שלישיית זמיר כדי להעשיר את ילדינו במסגרות החינוכיות. קונצרט עדין, בטוב טעם, מלא עניין ועם הדרכה להאזנה פעילה. אין לי ספק שילדינו יצאו נשכרים לארח אותו.

"על כלים ובעלי חיים" – קונצרט של שלישיית זמיר (מיה ליברמן – צ'לו וניהול מוזיקלי, מיכל בית הלחמי – קלרינט, סוזנה חלופוביץ' – חליל) בבית השחמט, רמת אביב, 15.1.14. בתכנית: קטעים מיצירות מוצרט – דיוורטימנטו ק. 439, רימסקי קורסקוב – מעוף הדבורה, מוסורגסקי – מחול האפרוחים, ויוואלדי – האביב, הנרי מנצ'יני – הפנתר הוורוד, סן סנס – הפיל; הברבור (קרנבל החיות), צ'ייקובסקי – אגם הברבורים, דוויאן – טריו אופ. 61/6, פרוקופייב – החתול; הציפור (פטר והזאב). עיבודים: עילאי מישור.


תגובה אחת

  1. Maya Liberman הגיב:

    פרסם את זה מחדש ב- מיה ליברמןוהגיב:
    לפעמים יש אנשים שיודעים להביע את מה שאתה רוצה להגיד בדרך אחרת.
    אני יודעת להביע בצלילים את שאני מרגישה.
    Oren Shalev יודעת למצות כל רגע של התרחשות בתמונה.
    אבל Yael Salmon Barnea יודעת לעשות זאת בעזרת המילים.
    תודה ליעל ולבנה שהגיעו לצפות ולהאזין בקונצרט של שלישיית זמיר.
    תוודה על התיאור והמחמאות שקיבלנו ממנה בבלוג היפה והמרתק של Amir Kidron.
    התרגשנו מאוד לקבל את הביקורת היפה והעמוקה שמתארת את העשייה שלנו.
    אני מזמינה אותכם להיכנס לבלוג הזה, לקרוא, להגיב לשתף ולהתרגש יחד איתנו.
    שלכן,
    בנות שלישיית זמיר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

  • ללא

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: