music4awhile

ראשי » Uncategorized » תעודת הצטיינות

תעודת הצטיינות

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

עונה שלישית למיזם 'קונצרט פתוח' יוצאת לדרך ברגל ימין / עמיר קדרון

הקדמה קצרה עבור הדור שלא ידע את בוכטה: לפני כשנתיים נוסדה בביה"ס הגבוה למוזיקה באונ' ת"א יוזמה מטעם הסטודנטים ולמענם, שעניינה לקיים בערך אחת לחודש ערב המעניק הזדמנות לכל סטודנט להופיע. המטרה, כפי שהסבירה בעבר הוגת הרעיון, נטע שפיגל, היא לענות על הצורך העז של הסטודנטים לקבל במה ולהופיע מול קהל, וכן לחשוף את כישוריהם ואת פירות עבודתם.

מטבע הדברים, הקונצרטים בנויים לרוב כשרשרת קטעים קאמריים קצרים במגוון מפתיע של סגנונות. מאפיין חשוב אחר הוא שהתכנית לא מתפרסמת מראש. הווה אומר, לא משהו שימשוך בקלות קהל שמרן, אלא מיועד לשוחרי מוזיקה אמיתיים.

הקונצרט הראשון לשנת הלימודים הנוכחית היה מוצלח בצורה יוצאת דופן, אולי אף הטוב ביותר בסדרה, בזכות הרמה הגבוהה והכמעט-אחידה שהופגנה. נציגות מכובדת נרשמה למחלקה הווקאלית, ובראשה שתי זמרות מצוינות: נופר יעקבי (סופרן) ומיכל דורון (מצו).

לאור הופעתה, נדמה כי יעקבי נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים לרסיטל סיום התואר. אף כי שתי האריות שבחרה ("Der Hölle Rache"; "Glitter & be gay") הן להיטים בטוחים, האתגר שהן מציבות בפני כל זמרת הוא עצום. לכן קורה תכופות שזמרות טועות ומתמקדות בייצור צלילים יפים, ושוכחות את ההוראה הבסיסית של הז'אנר: Dramma per musica. לא כך במקרה המדובר. לקולה של יעקבי אמנם איכויות ראויות לציון – עוצמה, גמישות, ברק מתכתי עז – ועם זאת, יתרונה הבולט טמון באישיותה ובגישתה האינטליגנטית למוזיקה. הבסיס להופעתה נמצא בהתייחסות המוקפדת לשפה, הן מבחינת מצלול והן מבחינת תוכן. כתוצאה מכך התקבלה תזכורת חשובה כי הארייה של מלכת הלילה היא אריית זעם פר-אקסלנס ולא תצוגת צהלולים נבובה, ואכן יעקבי רשפה וזעפה והפיקה ביצוע מצמרר. הארייה השניה זכתה אף היא לפרשנות מבריקה, ובה השכילה הזמרת לטעון את העיטורים בתוכן ממשי ולגבות את שירתה במשחק קומי משובח. אם השאיפה היומרנית של האקדמיה להפיק בקיץ את "אריאדנה בנקסוס" אכן תקרום עור וגידים, לא תרצו להחמיץ את יעקבי כצרבינטה.

באשר למיכל דורון, זו הלהיבה את הקהל בשירה רגשנית – כמעט אופראית – של "Von Ewiger Liebe". כפי שצוין כאן לפני זמן לא רב, מדובר באחד הקולות המרהיבים של הדור הצעיר: מפואר, מלכותי, נדיב. אין אלא לעצור ולהתפייט בחוסר בושה: קולה יפה עד כאב, ונובע ממנה כמו מפל של קטיפה שאופף את המאזין וסוחף אותו למימד אחר וטוב יותר. נדיר.

עוד בתחום השירה: הסופרן אופיר דואני פתחה בשירה מהוססת מעט של "Mädchenlied" ואז השתפרה לאין ערוך ב-"Jerusalem" (מתוך "פאולוס" של מנדלסון), כאשר קסם המוזיקה עשה את שלו וקולה נפתח על צבעיו ורבדיו. הבריטון יואב וייס שר את "Spleen" (פורה) באורח לירי ומעודן; ויש עוד להפנות זרקור לשני קולות מבטיחים וטריים באקדמיה: הבריטון עידו בית הלחמי והסופרן דניאל ברש, שהקסימה בקול פעמונים מתוק.

מקומם של האינסטרומנטליסטים לא נפקד: הכנרת ג'מילה גריוסיפלי (Garayusifli) סיחררה בביצוע מיומן ל-"מבוא ורונדו קפריצ'וזו" של סן סנס; החלילנית אנה קונדרשינה ניגנה בחן רב את הפנטזיה של פורה, ואז הפכה עורה בביצוע עשוי בניגודים חריפים של "רוח קדים" מאת שולמית רן. פרשנותה נבדלה בתכלית מזו הלירית של יעל טבת באחד הקונצרטים הקודמים, אך כמובן שיש מקום לגישות שונות, וזו עוד מעלה של הקונצרטים הפתוחים: החשיפה התדירה ליצירות שנעדרות מזירת המוזיקה הממוסדת, ובמיוחד עתיקות ועכשוויות.

טבת פתחה את הקונצרט בפנטזיה מאת טלמן, שאותה ניגנה בצליל רך ושקוף ובאיכות טכנית גבוהה. כל המעוניין להתרשם מהופעתה מוזמן להצטרף לרסיטל ובו הפנטזיה לצד "רוח קדים" ויצירות נוספות, אשר ייערך כהכנה לקראת תחרות החליל הבינלאומית שתתקיים בקרוב בצפון הארץ.

האבובנית מריונה גודיה מונטסינוס, הזכורה כאחת מנקודות האור הבודדות בהפקת "אורפאו ואאורידיצ'ה" אשתקד, התמודדה בכבוד עם פרק מהקונצ'רטו של שטראוס – לליווי מצוין של הפסנתרן ויקטור סטניסלבסקי; בריטה יוסט (Just) הפליאה לנגן בקרן אנגלית את המלודיה היפהפיה שפירגן לה הכנר אוהד כהן ביצירתו הקצרה מדי "שיר ערש" (למעשה תרגיל שהלחין במסגרת לימודי תורת הכלים).

האחרון עורר התלהבות רבתי בקהל עם עמיתיו אמיר ליברזון (ויולה) ונעם גרינפלד (טרומבון) בשני קטעים שעיבד ליברזון עבור ההרכב: "ריקוד חסידי" מאת אריה לבנון ו-"טיקו טיקו". השלישיה המלבבת ראויה לתואר "המרענן הרישמי של החורף", לא פחות. מדובר בלהקת חתונות – במובן הטוב ביותר של המונח – שיכולה להתחרות בנקל עם הרכבים דומים כמו "בום פם" או "מרש דונדורמה", על כן יש לקוות כי לא מדובר בהרפתקה חד פעמית שנוצרה רק עבור הקונצרט, אלא בתחילתה של ידידות מופלאה.

לסיכום: ערב יום הולדתה של סנטה צ'ציליה, חלקו הסטודנטים כבוד לפטרוניתם בקונצרט נהדר שמציב רף גבוה מאד לקראת המופעים הבאים. ההכנות לקונצרט הבא (25 בדצמבר) כבר החלו. אל תחמיצו!

"קונצרט פתוח" – 21.11.13, ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אונ' ת"א. בתכנית: טלמן – פנטזיה לחליל מס' 10 – יעל טבת. פרסל – "hark! the echoing air" – דניאל ברש, סופרן; דניאל צ'רבינסקי, פסנתר. שוברט – "Die Post" – עידו בית הלחמי, בריטון; צ'רבינסקי. ברהמס – "Von Ewiger Liebe" – מיכל דורון, מצו; נדב ורבין, פסנתר. ברהמס – "Mädchenlied" – אופיר דואני, סופרן; צ'רבינסקי. מנדלסון – "Jerusalem" – דואני; צ'רבינסקי. שטראוס – קוצ'רטו לאבוב (פרק א') – מריונה גודיה מונטסינוס; ויקטור סטניסלבסקי, פסנתר. אוהד כהן – שיר ערש (בכורה עולמית) – כהן, כינור; בריטה יוסט, קרן אנגלית. מוצרט – "Der Hölle Rache" – נופר יעקבי, סופרן; יעל קרת, פסנתר. שולמית רן – רוח קדים – אנה קונדרשינה, חליל. פורה – "Spleen"- יואב וייס, בריטון; יונתן חפץ, פסנתר. פורה – פנטזיה לחליל ולפסנתר – קונדרשינה, סטניסלבסקי. סן סנס – מבוא ורונדו קפריצ'וזו – ג'מילה גאראיוסיפלי, כינור; יוליה פולינסקאיה, פסנתר. עיבודים של אמיר ליברזון לריקוד חסידי מאת אריה לבנון ולטיקו טיקו – כהן, כינור; ליברזון, ויולה; נעם גרינפלד, טרומבון. ברנשטיין – "Glitter and be gay" – יעקבי; קרת.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

  • ללא

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: