music4awhile

ראשי » Uncategorized » המחצית המלאה

המחצית המלאה

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

חגיגה חלקית של בארוק עם סולני ת"א ואורחים / עמיר קדרון

היצירה המרכזית בתכנית השניה של אנסמבל סולני ת"א לעונה זו היתה הסטבט מאטר של פרגולזי. יצירה זו מבוצעת במחוזותינו חדשות לבקרים, וכבר הפכה – לצד "דידו ואניאס" והגלוריה של ויוואלדי – לטראוויאטה של זירת המוזיקה המוקדמת. מדוע זה כך ומה משמעות התופעה? שאלות אלו יאות לדיון נפרד, אך דבר אחד ברור: מתבקשת הופעה יוצאת דופן באיכותה על מנת להצדיק ביצוע נוסף – ואין מנוס מלהודות שסולני ת"א התקשו במשימה.

אמנם היו מעלות לא מבוטלות בהופעת הזמרים: לרוויטל רביב צבע יפהפה בתחתית המנעד; קולו של אלון הררי קטיפתי ומלטף; שניהם התמודדו בהצלחה יתרה בעיצוב הפראזות הממושכות; גוני הקול משתלבים היטב. הבעיה היתה בקושי להתרשם כיאות מהשירה, כיוון שרוב הזמן לא טרח המנצח פיליפ פיקט למתן את הנגנים, ואלו השתלטו על המוזיקה וכמעט שמחקו את הקולות. האכזבה כפולה, משום שבחלק הראשון של הערב הפיק המנצח מההרכב צליל מענג ממש, ולא ברור מדוע התהפכה המגמה לאחר ההפסקה.

עוד במחצית השניה: לפני הסטבט ניגנה רביעיית מיתרים (הדס פבריקנט, נעם שוס, יעל פטיש-קומפורטי ויוני גוטליבוביץ') סינפוניה מאת ויוואלדי, "al Santo Sepolcro". קטע זה עורר מחשבה על דיון אחר, ארוך כגלות, אודות כשירות כלים מודרניים לנגן מוזיקה עתיקה. מחד, הוויתור על קונטינואו והיעדר הגוון האופייני לכלים משוחזרים יצרו הזרה של המוזיקה, עד כי בקושי ניתן היה לזהותה עם המלחין; מאידך, הביצוע ה"קר", מתובל באפקטים של צליל מתכתי וחלול (Sul Ponticello), העניק למוזיקה נופך חדש ומרתק. התוצאה, אף שבבחינת נטע זר בתכנית, רומזת כי טוב יעשה ההרכב אם יבנה תכנית המפגישה את העתיק עם העכשווי – בדומה לאלו המלהיבות שהוגשו ע"י אנסמבל אנטיק או אנסמבל מיתר.

החלק המוצלח של הערב, כאמור, היה הפותח: רצף מקסים של יצירות כליות מהבארוק המאוחר. החצוצרן יובל שפירא הרהיב בנגינה רהוטה – במיוחד בסינפוניה של טורלי, שפתחה את הקונצרט. היצירות בהשתתפותו היו קצרות למדי, לפיכך יש עניין רב לשמוע מה ביכולתו לעשות ברפרטואר מגוון וברוחב יריעה שיאפשר ביטוי מורכב משהודגם.

יצירה אחת הרשימה בצורה יוצאת דופן, וזו "קינת אריאנה" מאת לוקטלי. הכותרת יאה לקנטטה, ואכן הקונצ'רטו אקספרסיבי להפליא – לעתים מצמרר ממש – ואווירתו הוצאה מהכוח אל הפועל באורח מיטבי. הכנרת הדס פבריקנט הצטיינה בהענקת אופי רצ'יטטיבי-רגשני לתפקיד הסולו; פרקי האלגרו תססו והקפיצו בזכות היענות ההרכב לניצוח המדויק; ההשהיות הנועזות שקבע פיקט בפרק החותם העצימו את המתח והדרמה. ללא ספק, הקונצ'רטו היה גולת הכותרת של התכנית, ועל אף ההסתייגויות ממחציתה השניה, מומלץ לפקוד את ההופעות שתתקיימנה בתחילת השבוע (יום א' בקונס' ת"א ולמחרת באולם רפפורט בחיפה).

אנסמבל סולני ת"א בניצוח פיליפ פיקט. סולנים: רוויטל רביב, סופרן; אלון הררי, קונטרה-טנור; יובל שפירא, חצוצרה; הדס פבריקנט, כינור. בתכנית: טורלי – סינפוניה עם חצוצרה; לוקטלי – קונצ'רטו גרוסו אופ. 1 מס' 9, קונצ'רטו אופ. 7 מס' 6 (קינת אריאנה); קורלי – סונטה לחצוצרה; אלבינוני – סונטה לחצוצרה; ויוואלדי – סינפוניה "al Santo Sepolcro"; פרגולזי – סטבט מאטר. אולם וייל, כפר שמריהו, 7.11.13.


2 תגובות

  1. מקווה לשמוע אותם בחיפה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: