music4awhile

ראשי » Uncategorized » פתיחה חגיגית

פתיחה חגיגית

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

קורסנטייה והקאמרית הישראלית פותחים בהצלחה את פסטיבל אמדאוס / אורה בינור

התזמורת הקאמרית הישראלית (בשיתוף תחרות רובינשטיין) הכריזה על "פסטיבל אמדאוס", שיוקדש לביצוע 27 הקונצ'רטי לפסנתר של מוצרט לצד סימפוניות וקטעים נוספים. מוצרט הוא כמובן מוקד משיכה לאוהבי המוזיקה, ואולם רקאנטי (במוזיאון ת"א) שהיה מלא מפה לפה היה בבחינת אישור לכך – מה גם שבערב הפתיחה הופיע הפסנתרן אלכסנדר קורסנטייה, שזכה לפני 18 שנה בפרס הראשון ובכל שאר הפרסים בתחרות רובינשטיין.

הקונצרט נפתח בקונצ'רטו מס' 8 בדו מג'ור. השימוש של מוצרט בסולם הפשוט לכאורה נושא מטען מיסטי מסוים. זה לא רק סולם שכולו על הקלידים הלבנים של הפסנתר (ללא במולים וללא דיאזים) אלא שיש למוצרט איזה קשר מיוחד אליו, והוא בחר בו בין השאר גם לסימפוניית "יופיטר", האחרונה שלו.

מוצרט הלחין את הפרק הראשון בצורת סונטה, כמקובל – אך לא באדיקות. הוא מפתח, מדלג לסולמות רבים ומבליט ניגודים. הנושאים פשוטים יחסית ומבוססים על צלילי אקורד, על כן הפעימה התייחסותו של קורסנטייה אליהם: בשיא החומרה ובשיא העומק. נגינתו היה מלאה פרטים, קישוטים וגוונים, ומעניין כי הקדנצה בסוף הפרק הראשון, ובה איזכורים מנושאים שונים, נשמעה כאילו מתקופה מאוחרת מזו של הקונצ'רטו.

המנצח יואב תלמי הבליט בפרשנות התזמורתית את התחושה שלפנינו קונצ'רטו גרוסו, עד כי קטעי התזמורת היו לעתים חזקים מדי ביחס לעדינות הצליל המופלאה של קורסנטייה. כך גם בפרק השני: קורסנטייה ניגן בצליל פעמונים רב-השראה, כאילו מעבר לתווים עצמם. שליטתו בצליל ובגוונים, כמו גם השליטה בפדל, היא אחת מסגולותיו הייחודיות.

ארבעת פרקי הסימפוניה מס' 36 ("לינץ") בוצעו באנרגיה קצבית ובצליל קצת מוגזם. אמנם לנושא הראשי אופי ריתמי והצהרתי, אך אין צורך לעבות אותו בצליל גדול ולחוץ. יחד עם זאת, סך כל הפרטים יצר את השלם. היתה רוח מאותגרת בנגינת התזמורת, שהורכבה כמעט מחדש ופניה, יש לקוות, לעתיד טוב יותר. סביר שההרכב החדש של הנגנים יתגבש ויתגמש בהשך העונה תחת שרביטו המקצועי של תלמי.

לסיום ניגן קורסנטייה באורח מאלף את הקונצ'רטו מס' 9. בגדול, יש בפרק הראשון וגם בשלישי תחושה שמוצרט קצת "השתגע" והוא מתגרה במאזין ובסגנון התקופה. זהו מוצרט הנועז, שמביא 7 נושאים מנוגדים כמו בקליידוסקופ. האתגר שהוא מציב לפסנתרן הוא עצום. קורסנטייה בנה את הפרק מעשה מרכבה, ויצר זרימה ואמירה אחת. הקדנצה המרהיבה הבליחה כקרן אור באווירה הקודרת מעט, אבל השיא חל בפרק השני. בפרק זה מוצרט כתב למעשה את ה"לקרימוזה" של הרקוויאם, באותו מקצב ובצלילים דומים; זה פרק שיכול וצריך לעמוד בפני עצמו מרוב יופי ועצב חודר. קורסנטייה יצר בו תפילה פילוסופית – ובעקבותיו גם התזמורת, לראשונה בערב זה, ניגנה בצליל חם, רך ומלטף. ניכר כי כולם – הנגנים והקהל כאחד – ממש מחושמלים מהיופי. אחרי ביצוע כזה אין עוד מה לבקש אלא שהנגינה תמשיך עוד ועוד. אכן, לא ויתרו לקורסנטייה על הדרן, והוא הודיע בחיוך: "הפתעה: מוצרט, אדג'ו" וניגן כמו קוסם את הפרק השני מהסונטה הראשונה.

"אמדאוס 1" – התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח יואב תלמי. סולן: הפסנתרן אלכסנדר קורסנטייה. בתכנית: קונצ'רטו מס' 8  ק. 246, סימפוניה מס' 36 ק. 425. קונצ'רטו מס' 9 ק.271. מוזיאון תל אביב, 30.10.2013.


2 תגובות

  1. שמואל ל הגיב:

    שלום..
    אשמח לדעת מה התרגום או הפירוש של המילה לקרימוזה ? אשכבה? בכי?
    חג שמח.
    שמואל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: