music4awhile

ראשי » Uncategorized » תחליף ראוי

תחליף ראוי

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

הקאמרטה מציגה תכנית מקורית ויפה / צבי נתנאל

במקור, הקאמרטה היתה אמורה לחתום את העונה הנוכחית עם האורטוריה "שאול" מאת הנדל, אותה הציגה כבר בשנת 2000 בביצוע מהדהד שנחרת בזכרון. שיבתה של היצירה המפוארת לבמה עוררה ציפיות רבות. למרבה הצער הפרוייקט בוטל, אם כי תחת זאת בנתה התזמורת תחליף ראוי שענה על כל הציפיות.

סרנדת קרן הדואר של מוצרט סובלת ממעמד נחות רק בשל היותה כתובה בסוגה שעיקרה בידור חוצות להמונים, בניגוד לסימפוניה בעלת הצורה הקפדנית והתוכן הרציני. אף על פי כן, סרנדת קרן הדואר היא יצירה מצוינת, כתובה במומחיות רבה, שופעת בתזמורה ועשירה במצלוליה, ומספקת עונג רב לכל אורכה.

אבנר בירון הגיש ביצוע למופת. כלי הקשת זהרו עד כי ניתן לחשוב שמדובר בכלים עתיקים; כלי הנשיפה הבריקו בנגינה רהוטה וארטיקולציה חדה; האיזון בין החטיבות היה מושלם וכל סקציה נשמעה היטב; המבוא האיטי לפרק הראשון הציג את התזמורת במלוא תפארתה באקורדים גדולים ונקיים עד כדי חריפות; בקונצ'רטונה היתה הרמוניה מושלמת בין כלי הנשיפה וקדנצה משובבת; שבחים גדולים לחלילנית אסתי רופא ולנגן האבוב מוקי זוהר. הקוץ היחיד באליה – האנדנטינו, לב ליבה של היצירה, שהיה חסר מעט מתח ומסתורין, וכן עתיר הפרעות מצד הקהל.

לפני שלוש שנים ניצח בירון על הסימפוניה 36 מאת מוצרט בביצוע גדול ומעורר השראה. אם יותר לי להשיא עצה לתזמורת, הרי שלאור הצטיינותה בנגינת מוצרט, יטיב לעשות בירון אם יחל במחזור סימפוניות-סרנדות-קונצ'רטי של המלחין.

בחלקה השני של התכנית בוצעה המיסה בדו מז'ור מאת בטהובן. את המיסה כתב בטהובן ב- 1807 על פי הזמנת הנסיך אסטרהאזי. כיוון שהיה זה ניסיונו הראשון בהלחנת מיסה, ניסה בטהובן ללכת בעקבות המודלים של מורו היידן (שבעצמו הקדיש לאסטרהאזי 6 מיסות), אך הציג גם את קולו האישי – אם בציור בצלילים של הטקסט, חזרות מרובות על ביטויים מסוימים, משקלים מיוחדים (12/8 ב"שה האלוהים") או אירגון מחדש של הטקסט. יחד עם זאת, בטהובן לא הטעין את המיסה בפרשנות דרמטית נוקבת כפי שעשה 17 שנה מאוחר יותר עם המיסה סולמניס.

בירון לא ניסה לכפות על המוזיקה תוכן מהפכני שאינו קיים בה, ונתן לדברים לזרום באופן ישיר, פשוט ונוגע ללב. עיקרה של המיסה שהיא חגיגית ועולצת, בעיקר בפרקי "הלל" ו- "אני מאמין", והביצוע היה בהתאם. מיד כשהחלה המקהלה הישראלית הקאמרית ע"ש גארי ברטיני לשיר, ניתן היה להבחין בדיקציה חדה וברורה שכמוה לא שמעתי מזמן, בוודאי לא ע"י מקהלות בנוף המקומי, כך שכל מילה נשמעה בבירור. נוספו לכך צליל מגובש ועשיר ואחדות בין השורות (אם כי סקציית הטנורים זקוקה עדיין לליטוש בין חבריה). במיוחד יש לציין את פרק ה"קדוש" שהיה מעמד פואטי מרשים. פרק "ברוך הבא" בשירתם של ארבעת הסולנים נסחב ולא התגבש לכדי קו ברור, וממילא קטעי הסולו אינם פסגת ההשראה של בטהובן ביצירה זו. מבין הארבעה הצטיינו הטנור איתן דרורי בקול צלול ומבריק, והמצו-סופרן נעמה גולדמן בקול קטיפה עמוק ומלא גוונים.

"בין קודש לחול" – מוצרט: סרנדת קרן הדואר; בטהובן: מיסה בדו מז'ור. תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים; אבנר בירון – מנצח; דניאלה לוגסי, סופרן; נעמה גולדמן, מצו-סופרן; איתן דרורי, טנור; נוח בריגר, באס; המקהלה הישראלית הקאמרית ע"ש גארי ברטיני. 22.6.2013, מוזיאון תל-אביב.


תגובה אחת

  1. אמציה וולוך הגיב:

    לאור המלצתך אשתדל להגיע לכרמיאל ביום רביעי. אולם לא רע.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: