music4awhile

ראשי » Uncategorized » יופי לאין שיעור

יופי לאין שיעור

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

אשף הגיע לעיר, לנגן בהיכל תרבות של פיגומים / חגי אברבוך

הקסם שוב התחולל. אנדרש שיף מתיישב לנגן – והיכל התרבות נעשה בן רגע מקום אינטימי. לא נותר למאזין אלא לעצום עיניים ומיד נשכח הכול: הקהל, התנאים הבלתי אפשריים. לא נשארים אלא המאזין והמוזיקה. הפעם בתכנית – יצירות מאת מנדלסון ושומאן, ומן הגדולות שכתבו יוצרים אלו. הווריאציות הרציניות, אופוס 54 מאת מנדלסון מציגות, כראוי לשמן, רצף וריאציות על נושא כבד-ראש, דמוי כוראל. שיף מתיישב לפסנתר בלבוש נזירי, שחור, ונגינתו גם היא כזו – שקופה, ענווה, פשוטה כביכול אך מתוחכמת להפליא, עם רגישות לכל הפתעה הרמונית, לקולות פנימיים – השימוש בפדאל הימני חסכוני, כדי שדבר לא ייטשטש. הנגינה מאופקת, כראוי למנדלסון, והמסע המוזיקלי מרהיב.

כבר בנקודה זו מתגלה בעיה הנובעת מן התנאים. פיגומי מתכת תלויים מעל הבמה, וכנראה גם מעל ראשי המאזינים. מבט חטוף נותן תחושה שהקונכיה האקוסטית, העשויה עץ, לא הושלמה עדיין. בינתיים, כל אמירה על האקוסטיקה של המקום אינה רלוונטית – ייתכן שלא כך אמור צליל להדהד כאן. אין ספק שהאקוסטיקה עשירה, אך קול הפסנתר גם מתכתי, צורמני מעט. לוקח זמן להתרגל לזה, ולא ברור מדוע עלינו להתרגל לזה. מדוע מושיבים אמן דגול בתנאים כאלה? מזל שהוא צנוע ולא מתעסק בקטנות. מזל שלא נפל עליו בקבוק.

ובחזרה ליצירות: הסונטה מס' 1 בפה דיאז מינור אופוס 11 מאת שומאן בוצעה גם היא לעילא, באיפוק ובליריות, תוך הקפדה על פיאני חרישיים מאוד – ככלל שיף מתרחק מבומבסטיות, אך היצירה עצמה רפטטיבית למדי ומעט מעייפת. יש משהו כמעט מאני בסקרצו שלה, ששיף מביע היטב, מבלי לגלוש למנייריזם. אך שתי היצירות הבאות מאפשרות לו להביע עצמו באופן מרשים יותר.

בפנטסיה בפה דיאז מינור אופוס 28 מאת מנדלסון (סונטה סקוטית) הפסנתר ממש שר מתחת לאצבעותיו של שיף והפרסטו המסיים העלה תשואות מהקהל. שוב – דבר לא ראוותני, ובכל זאת המיומנות והקלילות האגבית כמעט מפעימות.

האטיודים הסימפוניים אופוס 13 מאת שומאן הוא קובץ שנגינתו יכולה להימשך כחצי שעה – וזו חלפה ביעף. זו יצירה נהדרת ובנגינתו של שיף עלה כזה שלל גוונים – איזו נגינה מופלאה, קשובה, לעתים היא יבשושית במתכוון וגם אז הסטקטי לא תוקפניים, ולעתים היא רוויית פדל, וגם אז אין צליל אחד שנעלם בה, ואפילו כשעולה מעין המיה מן הפסנתר מרוב כרומטיות תחת הפדל הימני – עדיין כל תו ותו מקבל את מקומו שלו: כמו לראות מסך של גשם ועדיין להבחין בו בכל טיפה וטיפה זוהרת.

אבל כל זה הוא רק הקדמה. שיף מתיישב לנגן הדרן קצר. את כל סונטת "הסערה" של בטהובן. הדרן של כעשרים דקות.

אין לי מילים לתאר את תחושת הכרת התודה. על החוויה הזו, להיתלות בצליל אחד ויחיד באוויר בפרק הראשון, פעם אחר פעם, לשאוב מזה חדוות יופי שאין כמוה ולהתפעם מן היופי האינסופי של הפרק השני. קיימת אנקדוטה מפורסמת, על פיה הושפע בטהובן מצפייה בסוס שראה דוהר. בהרצאה שנתן שיף על סונטה זו, הוא אמר – "אני לא שומע כאן שום דהירה. האנקדוטה הזאת היא שקר." הריצה המפורסמת של הפרק הזה שוטפת במתינות, פילוסופית ומלנכולית. כשמגיע הסיום הדועך, החרישי, שכעת הוא כל כך הגיוני יותר, עובר רעד של צמרמורת באולם. דבר גדול אירע כאן. נדיבות גדולה של גאון.

אנדרש שיף, רסיטל פסנתר, היכל התרבות, 11.5.13. מנדלסון: וריאציות רציניות אופ. 54, פנטזיה אופ. 28. שומאן: סונטה אופ. 11, אטיודים סימפוניים אופ. 13.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: