music4awhile

ראשי » Uncategorized » חליל עכשיו

חליל עכשיו

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

מרגריטה טימושין מדברת על חשיבות המפגש בין באך למוזיקה בת זמננו ברסיטל הקרוב שלה / עמיר קדרון

מרגריטה טימושין נולדה באסטוניה ועלתה לישראל ב-1992. שירתה בתזמורת צה"ל. לומדת חליל באקדמיה ע"ש בוכמן מהטה באוניברסיטת ת"א בכיתתו של איל עין-הבר. זכתה בתחרות "ליונס", פרס פרנסואה שפירא ופרס חביב הקהל ע"ש מאירה גרא בתחרויות האביב (2012), פרס ראשון בתחרות פאול בן חיים, פרס ראשון בתחרות "נושפים" בכפ"ס. ניגנה כסולנית עם התזמורת הקאמרית הישראלית, תזמורת הבמה הישראלית וסימפונט רעננה. באפריל 2013 תנגן כסולנית עם התזמורת הפילהרמונית. זוכת מלגות קרן שרת החל משנת 2003.

ההופעה שלך עומדת להיות חלק מערב מיוחד של אנסמבל מיתר. לפני שנתעמק בתכנית – כיצד נוצר הקשר שלך עם ההרכב?

שיתוף הפעולה שלי עם האנסמבל החל בשנה שעברה, כחלק ממיזם "תדרים". לכל מי שלא יודע, "תדרים" הוא חלק מתוכנית המלגאים של אנסמבל מיתר והמרכז למוזיקה אלקטרונית בקונסרבטוריון הישראלי החדש. התוכנית נועדה לטפח מלחינים, מנצחים ומבצעים צעירים לבצע מוסיקה חדישה. חברי הפרויקט מוזמנים לקחת חלק בקונצרטים וארועים של אנסמבל מיתר ומשתתפים בשני קונצרטים במהלך השנה – "תדרים קאמרי" ו-"בכורות" שהוא מרתון סוף העונה.

מה מושך אותך במוזיקה עכשווית?

אני משוכנעת שמוזיקאי שמכיר רק סוג אחד של מוזיקה, הוא אדם צר אופקים. אני מאמינה שעל מנת לנגן מוצרט, אנחנו צריכים גם להיחשף לשפה מוזיקלית שונה.

בעיניי, מוזיקה עכשווית מאתגרת הן במובן האינטלקטואלי והן במובן הפיזיולוגי, ולפעמים אתה מרגיש ממש על קצה גבול היכולת (במיוחד כשהמלחין יושב לידך ובוחן אותך בשבע עיניים).

כיצד התכנית שתנגני מיישמת את קו המחשבה הזה?

ברסיטל אבקש למצוא את הקשר בין affect ל-effect בשתי שפות מוזיקליות שונות לכאורה: הפרטיטה של באך תפגוש יצירות של בריו, חנה אג'יאשווילי ועמית גילוץ.

לכל מלחין ג'סטה, קונספציה של סאונד, קושי מנטלי ופיזי שונה, אך בד בבד קיימת הישענות על אותה מסורת, כך שנוצר דיאלוג שמאיר כל יצירה באור שונה מאשר בדרך-כלל.

אני מקווה שיקרה משהו מיוחד מאותו דיאלוג בין המלחינים שביניהם מפרידה תקופה בת למעלה מ-300 שנים.

רואי אמוץ הוביל תכנית בקונספט דומה לפני כמה שבועות, וישתתף גם הפעם. יווצר דיאלוג ביניכם?

בתוכנית תהיה יצירה שהוקדשה לרואי אמוץ – "בובה ממוכנת" של עמית גילוץ, לצד יצירה שהוקדשה למעני ע"י ד"ר חנה אג'יאשווילי – "AirAria".

רואי עזר לי רבות בגישושים שלי בתחילת הדרך בכל הנוגע למוזיקה חדישה. אני רוצה להאמין שכל פעם ששני אנשים נפגשים, נוצרת אינטרקציה בין שני עולמות שמובילה לגילוי מחודש. אני שמחה על המפגש עם רואי, מוזיקאי שאני מאד מעריכה אישית ומקצועית.

הקונצרט יסתיים בדואט שלנו לשני חלילים, שיגשר לחצי השני של הערב – קונצרט קאמרי של אנסמבל מיתר.

יצירה הנכתבת במיוחד עבור מבצע, במיוחד צעיר כמוך, אינה אירוע שגרתי. באילו נסיבות הלחינה אג'יאשווילי את AirAria?

כחלק מהזכיה שלי בפרס הראשון בשנה שעברה בתחרות ע"ש פאול בן חיים – צעירים מבצעים יצירות ישראליות – ניגנתי רסיטל לרדיו במסגרת "אתנחתא" באולם הנרי קראון בירושלים. התבקשתי לשלב בתוכנית יצירה ישראלית. מייד חשבתי על חנה. אני תמיד בעד קידום אמנות ישראלית מקורית ואני מאד מודה על ההיכרות שלי עם ד"ר אג'יאשווילי. היא מלחינה בחסד ואדם מקסים ומעורר השראה.

והיצירה נכתבה תוך עבודה משותפת?

לחנה היה רעיון מאד מוגדר על מה תהיה היצירה. היצירה AirAria היא לחליל וחלילית. היצירה נכתבה כמחשבה על החליל ככלי של "שירי רוח" או "שירי אוויר" שדרכו אפשר להוציא צלילים שונים ומיוחדים. היצירה מורכבת מג'סטה אחת עם פרמוטציות וניסיון לברוא עולם שלם מרעיון יחיד.

כמובן שחנה שיתפה אותי לכל אורך הדרך ויחד דנו כיצד להפוך את הרעיון לאידיומטי יותר לחליל, אבל בסה"כ נתתי לה את הבמה שלה כיוצרת, והיא ניווטה את תהליך כתיבת היצירה והתוצר הסופי.

ציינת קודם מה החשיבות של צירוף מוזיקה עכשווית ומסורתית עבורך; מה לגבי הקהל? איך את מעריכה שיגיב לשילוב?

ב-19 בפברואר הקלטתי תוכנית לרדיו במסגרת "צעירים במרכז" במשכנות שאננים בירושלים עם הצ'לן וויליאם וייל והפסנתרן דניאל בורוביצקי. במסגרת הקונצרט שילבנו רפרטואר אקלקטי, החל מטריו של ובר וסויטה של באך לצ'לו וכלה בסקוונצה לחליל מאת בריו ופנטזיה של דה-פאיה לפסנתר.

תמיד יש חשש שהקהל הממוצע לא יתחבר למוזיקה הפחות קונבנציואנלית, אבל גילינו שיש מקום גם למוזיקה הזאת אפילו לקהל שלאו דווקא הגיע מוכן. הפידבק שקיבלנו היה חיובי מאד. אם הסקוונצה הצליחה להלהיב אפילו אדם אחד, שבדר"כ לא מקשיב למוזיקה בת-זמננו, הרי שהעבודה השתלמה!

אני רוצה לחשוב שזה תמיד עניין של הגשה ושל מינון; במקרים מסוימים, כדאי להציע לקהל טעימה ממוזיקה חדישה לצד האלטרנטיבה הקונבנציואנלית המוכרת. אני מקווה שזה יקרה גם בקונצרט הקרוב.

מתוך המגוון הסגנוני של הרפרטואר שהתנסית בו, האם יש משהו שבמיוחד קרוב לליבך?

אני דווקא הכי אוהבת את המוזיקה שאני לא מבצעת. אני מאד מתחברת לאילתורים של ביל אוונס, קית ג'ארט וצ'רלס מינגוס.

אם צריך לבחור ביצירות לחליל, אני חושבת שאחת מהיצירות הטובות ביותר שנכתבו לחליל היא הקונצ'רטו ברה מינור של קרל פיליפ עמנואל באך בביצוע מודע היסטורית של ברתולד קויקן.

את מתעתדת להתעמק בתחום הביצוע המודע היסטורית?

פרה פרה. אני קודם כל שואפת לנגן טוב את הרפרטואר הרגיל. אני מאד מושפעת מהמורה שלי, איל עין-הבר, שהוא מולטי-טלאנט ויודע לעשות הכל – החל מנגינת סולו, כחלק מהרכב או בתזמורת, עבור בביצוע מוזיקה מודרנית וכלה בנגינה על טרברסו, כל זאת מלבד הניצוח וההוראה.

למדתי במשך קרוב לשנה טרברסו אצל הגברת ז'נבייב בלאנשר, אבל זה היה מוקדם מידי עבורי, בעיקר משום שהייתי בתחילת התואר באוניברסיטת ת"א. למדתי מז'נבייב המון.

העולם משתנה. ידע הוא כח ואנחנו מחליטים מה לעשות עם הכח הזה – האם אנחנו בוחרים לבצע את היצירה על כלי אותנטי? או שראוי שהביצוע ישאף להיות אותנטי על כלי מודרני? או שהמבצע מחליט ליצור סינתזה בין הביצוע המודרני לביצוע המודע היסטורית? אבל להתעלם מהידע הזה? אחרי כל שפע המידע שיש לנו על התקופה, שנכתב אפילו ע"י המלחינים עצמם? זאת פשוט בורות.

מה תוכניותייך לאחר הקונצרט עם מיתר?

יש מספר תוכניות. בטווח הקרוב יש קונצרט ב-9.4, בו אנגן סולו עם הפילהרמונית.

את נמצאת כעת לקראת סיום התואר. מה הלאה?

נחיה ונראה.

מרגריטה טימושין תארח את רואי אמוץ ברסיטל "I want to fly solo tonight", שיהווה את חלקו הראשון של ערב מסקרן מטעם אנסמבל מיתר. בחצי השני, "In Freundschaft", ינגנו חברי ההרכב בבכורה מבחר יצירות שנכתבו במיוחד עבור המאורע. 16.3.13, אולם רן ברון, קונסרבטוריון ת"א.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: