music4awhile

ראשי » Uncategorized » לחפש את התדר

לחפש את התדר

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

אנסמבל מיתר מציג דו"ח ביניים של פעילות תכנית "תדרים" / עמיר קדרון

במהלך העונה הקודמת יסדו חברי אנסמבל מיתר שלוחה בדמות "תדרים" – תכנית העשרה למוזיקאים צעירים המתעניינים במוזיקה עכשווית. משתתפי המיזם משתלבים בהופעות הרכב-האם כבר מתחילת העונה הנוכחית, וכן מופיעים בתכניות המתמקדות בתוצרי הנעשה במסגרת "תדרים".

כזהו, למשל, קונצרט "תדרים קאמרי", שפתיחתו הבלתי שגרתית היתה יוצאת דופן אפילו ביחס לאופי החדשני ממילא של אנסמבל מיתר: הקהל כונס במבואת קונסרבטוריון ת"א וצלילי היצירה הראשונה בתכנית – סונטה לקלרינט מאת דניסוב – הומטרו מגלריית הקומה הראשונה. בנסיבות אחרות עלול מהלך כזה להצטייר כגימיק יומרני, אבל היענות הקהל לנגינה היפה של נעם כרמון ביטלה כל התנגדות. המעמד עורר מחשבה על תמונת רחוב קפואה: כאילו חבורה מקרית נעצרה כבמטה קסם להאזין לנגן רחוב. הרכבים רבים מנסים לרענן את מבנה הקונצרט; אנסמבל מיתר מצליח במשימה, ובאמצעים הפשוטים ביותר.

גם היצירה העוקבת – שירים מתוך "Kafka Fragments" של קורטג – עברה תהליך דומה. הזמרת מור קן-תור ניצבה מול הכנר משה אהרונוב (מנהל תכנית "תדרים"), והדיאלוג נוהל כאשר הקהל מקיף אותם. במקרה זה האפקט הפומבי והבלתי אמצעי פחות עבד: חלק ניכר מהקהל עמד מאחורי קן-תור ולא יכל להתרשם כיאות משירתה; יתרה מכך, מורכבות המוזיקה וההכרח להתמצא בטקסט רומזים כי אולי עדיף היה שלא להוציא את היצירה מהאולם.

עוד מפי קן-תור נשמעו בהמשך הקונצרט שירים מאת וייל ואייזלר בעיבודים מלהיבים של אראל פז, שחלקם ודאי זכור לקהל של אנסמבל מיתר מהמופע המצוין "בין הקברט לקולנוע". הנגנים – בהובלת אהרונוב – היו טובים מאד, ורק חבל כי לא הוקפד לאזן את עוצמתם ביחס לשירה. עוד הערה – מוזר שהטקסט לא נכלל בתכניה ולא הוקרן; צעד מתבקש לחידוד חווית הקהל.

מבין היצירות הכליות ששובצו בתכנית, בלטה "13 צבעי השקיעה" מאת מוראי. מפתה להגדיר את המוזיקה "מטאל-אימפרסיוניסטית", כיוון שעניינה שינוי מתמיד של גוון ומרקם, וכן פיתוח אווירה מפתה דווקא מתוך צלילים חורקים ומכוערים כביכול. על תשתית זו, לא מובנת מאליה הצלחתו של המנצח אור גיא להנחות את הנגנים בסבך וליצור תחושה של גיבוש וזרימה.

שונה בתכלית ומסורתית בנימה ובאמצעים היא "14 דרכים להתבונן בגשם" של אייזלר, עליה ניצח אבישי שלום. מיצירה זו זכורה בעיקר נגינתם הרהוטה של החלילנית מרתה מק'קייב והקלרניתן ניר מרום.

לסיום, המלצה על תכניות מיתר ותדרים לטווח הקרוב: ב-21.2 יתקיים רסיטל של עמית דולברג – מנהל ומייסד אנסמבל מיתר – ובו שילוב מסקרן של פסנתר ואלקטרוניקה. ב-16.3 תיערך תכנית מיוחדת, שחציה רסיטל של החלילנית מרגריטה טימושין, עם הופעת אורח של רואי אמוץ, וחציה שלל בכורות למוזיקה שנכתבה במיוחד עבור אנסמבל מיתר. כל הפרטים באתר ההרכב.

"תדרים קאמרי" – יצירות מופת מהמאות ה-20 וה-21. בתכנית: אדיסון דניסוב – סונטה לקלרינט. גיורגי קורטג – "Die Guten gehm im gleichen Schritt", "Vie ein weg im Herbst", "Verstecke", "Berceuse I" (מתוך "Kafka Fragments"); אטיוד מס' 5 לפסנתר. טריסטן מוראי – "13 צבעי השקיעה". הנס אייזלר – "14 דרכים להביט בגשם"; "ושוב לא אראה עוד". קורט וייל – שיר הקציצות, "האיים החומים", "שיקלגרובר".

משתתפים: מור קן-תור – סופרן, אבישי שלום, אור גיא – מנצחים, נעם דובסטר, מרתה מק'קייב – חליל, נעם כרמון, ניר מרום – קלרינט, משה אהרונוב – כינור, טליה ארדל – צ'לו, עמרי אברם, אולג יקירביץ' – פסנתר. 9.2.13, קונסרבטוריון ת"א, אולם ברון.


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: