music4awhile

ראשי » Uncategorized » רומיאו חייב לשיר

רומיאו חייב לשיר

In Camera XV IVAI אבנר בירון אושר סבג אי-אן שו איילת אמוץ אברמסון אירה ברטמן איתן דרורי אלה וסילביצקי אלון הררי אלון שריאל אנסמבל מיתר אנסמבל סולני ת"א בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה גוני כנעני גיא פלץ גלעד הראל דויד זבה דן אטינגר דניאלה סקורקה האופרה הישראלית האנסמבל הקולי הישראלי היכל התרבות הילה בג'יו המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל המרכז למוזיקה קאמרית הספר מסביליה הקאמרטה הישראלית ירושלים הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה התזמורת הסימפונית ראשון לציון התזמורת הפילהרמונית התזמורת הקאמרית הישראלית זובין מהטה טל ברגמן טלי קצף יאיר פולישוק יוני רכטר יסמין לוי אלנטק יעל לויטה יעל קרת מאיה בקשטנסקי מאיה עמיר מיכל דורון מיתר - אופרה סטודיו מעיין גולדנפלד מקהלת האופרה משה אהרונוב נופר יעקבי נטע היבשר נטע שפיגל נעמה גולדמן סדנת האופרה הבינלאומית עודד רייך עומר ולבר עידו אריאל עינת ארונשטיין עמית דולברג ענת צ'רני פיליפו צ'לוצה פסטיבל פליציה בלומנטל פרדריק שזלן קונצרט פתוח קלייר מגנאג'י ראובן סרוסי רואי אמוץ רועי סרוק שחר לביא שטריקר שי בלוך שירה שיר שירית לי וייס תדרים תזמורת הבארוק ירושלים תזמורת הבמה הישראלית

הנאהבים מוורונה שבו את לב שייקספיר והפיחו השראה בשורה ארוכה של מלחינים. נציגי "מיתר – אופרה סטודיו" הקדישו להם ערב / עמיר קדרון

מימין: יעל סייג, הדר עטרי, דניאלה סקורקה, שי בלוך, שירי הרשקוביץ, הדר איצקוביץ', ענת צ'רני, עודד רייך

המופע "רומיאו ויוליה" נפתח בארייה "Premiers transports" מתוך גירסת ברליוז לסיפור, והבחירה בקטע פחות מוכר אינה מקרית: הצבתו בראשית התוכנית וללא דברי מבוא – בביצוע מרתק של שי בלוך – יצרו אפקט דרמטי שהכין את הקהל לערב המיוחד שנרקח עבורו, ובו טרחו המשתתפים סביב ההיבט הבימתי של השירה – לבוש, משחק, תנועה, בימוי – ואף שיבצו קטעי קריאה. מובן שהמהלך האריך את המופע, ואף שניתן להתווכח על מידת בשלות העשייה בתחומים השונים ועל נחיצותם, הרי שיש רווח ועניין רב בעצם שבירת מבנה הקונצרט השגרתי.

מוקד תשומת הלב בחלקו הראשון של הערב היתה ענת צ'רני, שלא רק שירתה הלבבית עוררה התפעלות, אלא בעיקר יכולתה לדלג בקלילות בין סגנונות שונים – ולהתאקלם בכל אחד במידה דומה של הצלחה. חן רב אפיין את שירת "Depuis hier …Que fais-tu, blanche tourterelle" (גונו); הביצוע ל-"E questo il loco…Ah! se tu dormi", מתוך אופרה עלומה מאת ניקולה ואקאי, היה מעודן ביותר; השיא חל ב-"a time for us", שיר הנושא שהלחין נינו רוטה לסרטו של זפירלי. צ'רני השכילה להימנע מפרשנות אופראית, וביצועה המרגש – נוגע ללב ממש – הסתמך על הפקת קול צנועה וזכה.

המשך התכנית יוחד לקטעים נרחבים מהאופרה "בני קפולט ובני מונטגיו" של בליני, מה שהציב אתגר מייגע בפני שירי הרשקוביץ ושי בלוך, שגילמו את צמד הנאהבים. קשה לומר שהביצוע שיכנע כי סגנון הבל-קנטו הולם את כישורי הזמרות: נדמה שקולותיהן, עזים בגוון ובהבעה, נועדו למוזיקה "כבדה" מזו שייעד בליני לרומיאו ויוליה, שלה יאה זימרה שקופה, דמויית אקוורל.

בהשוואה, בלוך הרשימה ונשמעה נינוחה בהרבה בארייה של ברליוז, וניכר כי השתדלה להקטין ולעדן את קולה עבור "Se Romeo t'uccise un figlio". הרשקוביץ, אולי כתוצאה מהזדהות עם התוכן הריגשי, נתנה דרור לקולה המרהיב (עסקת חבילה מעוררת קנאה, הכוללת נפח, עומק, גמישות וברק) ונטתה לשיר בעוצמה רבה מזו שמכתיב האולם הצנוע.

לצד כל האמור לעיל, לא הוגן לקבוע חד משמעית כי הליהוק מוטעה או שלא היו מעלות בהופעת הזמרות. אדרבא, הקולות השתלבו היטב והגישה הדרמטית השתלמה בדואט הסיום, שנטען במתח רב וברגש אמיתי. יש לזכור שמוזיקה אינה מדע מדויק, ושהניסיון ליצור התאמה מוחלטת בין סוגי קול לתפקידים הוא חסר טעם. הווה אומר, לו תבחרנה בלוך והרשקוביץ להיכנס לעובי הקורה, חזקה עליהן שהתווים של בליני יישמעו באופן מלוטש יותר להבא. הכישרון והרצון קיימים, בכך אין ספק.

שתי המלצות לסיום: צוות הסטודיו, בניצוח מנהלו האמנותי, דויד זבה, ובליווי סימפונט רעננה, יקדם את פני השנה האזרחית החדשה בשלוש הופעות ובהן פרקי מחזמר (29-31 בדצמבר). שניים מהזמרים – דניאלה סקורקה (הנשים של מוצרט) ועודד רייך (הגננת המדומה) – ישתפו פעולה בערב לידר מאירופה ומהארץ (5 בינואר).

"רומיאו ויוליה" – קטעים מיצירות ברליוז, גונו, ואקאי, רוטה, ברנשטיין ובליני. שירי הרשקוביץ, הדר עטרי – סופרן. שי בלוך, ענת צ'רני – מצו. עודד רייך – באס. איתן שמייסר – פסנתר. מיכאל אייזנשטט – הנחיה. 19.12.12, המרכז למוזיקה ע"ש פליציה בלומנטל.

מודעות פרסומת

3 תגובות

  1. Naama Zahavi-Ely הגיב:

    ברור — כי זה היה לפני 3 שנים … אז עדיין הייתי בארה"ב 🙂

  2. Naama Zahavi-Ely הגיב:

    כל כך חבל לי שהפסדתי את זה! תופיעו שוב?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

המוקלקים ביותר

ארכיון

%d בלוגרים אהבו את זה: